Tramwaje wracają na ul. 3 maja w Katowicach

Już w najbliższy poniedziałek na modernizowane torowisko przy ul. 3 Maja w ścisłym centrum Katowic wrócą tramwaje. Wciąż nie ma pewności, czy przed końcem roku ruch tramwajowy wróci także na sąsiednią al. Korfantego. Roboty na torach to część przebudowy centrum.
Tramwaje wracają na ul. 3 maja w Katowicach
Prace budowlane związane z przebudową centrum miasta trwają od marca tego roku. Spowodowało to spore zmiany w organizacji ruchu samochodów, autobusów i tramwajów. Teraz, dzięki zakończeniu pierwszej fazy remontu ul. 3 Maja, tramwaje linii nr 15 (relacji Katowice Plac Wolności - Zagórze Pętla) oraz linii nr 20 (Chorzów Ratusz - Szopienice Pętla) znowu będą wozić pasażerów. Będą kursowały co 15 minut.

"Pierwotny plan zapisany w dokumentacji projektowej zakładał, że tramwaje na ulicę 3 Maja wrócą dopiero w przyszłym roku. Jednak po dokładnej analizie przeprowadzonej przez wykonawcę robót budowlanych, okazało się, że możliwe jest takie prowadzenie prac, aby przynajmniej częściowo przywrócić ruch tramwajów" - powiedział podczas czwarkowej konferencji prasowej rzecznik przebudowy strefy Rondo-Rynek Daniel Muc.

Czytaj też:  Nowe tramwaje na Śląsku

Wykonawca wybudował obydwa tory na ul. 3 Maja na odcinku od Rynku do ul. Stawowej. Tramwaj po obu torach na 3 Maja będzie jeździł najprawdopodobniej do marca przyszłego roku, gdy rozpocznie się przebudowa odcinka od skrzyżowania z ulicą Stawową do skrzyżowania z ulicą Słowackiego.

Jak podaje Muc, pogorszenie pogody w ostatnich kilku dniach zmniejszyło prawdopodobieństwo powrotu w tym roku ruchu tramwajowego na aleję Korfantego, prowadzącą od Rynku w kierunku Spodka. Szanse na to są szacowane na 50 proc. Do zrealizowania w najbliższych dniach pozostają jeszcze roboty na moście nad rzeką Rawą oraz spięcie torów na samym Rynku.

"W ostatnich tygodniach wykonawca zmobilizował dodatkowych robotników, którzy pracowali także w weekendy. Wykorzystywane są tymczasowe namioty, w których zamontowane są nagrzewnice ułatwiające pracę na chłodzie. Dodatkowo beton wylewany pod torowisko tramwajowe został uszlachetniony środkami chemicznymi, które pozwalają na wiązanie także w niskich temperaturach" - wyjaśnił Muc.

Jak dodał, obecna walka z czasem i warunkami pogodowymi wynika z opóźnień w przebudowie mostu nad Rawą. Po rozebraniu starej konstrukcji okazało się, że obiekt jest w dużo gorszym stanie, niż przewidywał projektant i konieczne było wykonanie dodatkowych projektów oraz skomplikowanych prac budowlanych.

Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od wielu lat. Na Rynku i niektórych otaczających go ulicach od kilku miesięcy trwają prace związane przede wszystkim ze zmianą położenia linii tramwajowych. Pierwsze prace budowlane w rejonie Rynku ruszyły w marcu tego roku. Prace budowlane na ul. 3 Maja - głównej handlowej ulicy centrum miasta - trwają od października.

Prowadzone obecnie roboty to wstęp do dalszej zaplanowanej na najbliższe lata przebudowy śródmieścia Katowic pomiędzy Rynkiem a rondem im. Ziętka. W przetargu na wykonanie znacznej części planowanej przebudowy ścisłego centrum Katowic, który ma być rozstrzygnięty w styczniu przyszłego roku, wpłynęły cztery oferty.

Sama przestrzeń publiczna Rynku ma być przebudowywana, gdy gotowy będzie jej ostateczny projekt. Najprawdopodobniej przebuduje ją zwycięzca obecnego przetargu - w ramach tzw. robót dodatkowych i uzupełniających. Wszystkie roboty budowlane powinny zakończyć się nie później niż w 2015 roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU