Tramwajem po nowym torowisku

W Krakowie zostało we wtorek oddane do użytku nowe torowisko tramwajowe o długości ponad 1,6 km. Jest ono pierwszym fragmentem trasy szybkiego tramwaju, prowadzącej od ronda Grzegórzeckiego do ulicy Golikówka na wschodnich obrzeżach miasta.
Tramwajem po nowym torowisku
Torowiskiem prowadzącym od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski do ulicy Nowohuckiej będzie od środy jeździł tramwaj nr 20. Jego trasa zaczyna się na pętli w Bronowicach. Oddawane do użytkowania torowisko zostało wykonane w najnowszej, tzw. zielonej technologii, tłumiącej drgania i wyciszającej hałas.
 
Na tym odcinku znajdują się cztery przystanki. W rejonie ulicy Nowohuckiej, po której kursuje wiele autobusów, znajduje się węzeł przesiadkowy.

- Kraków zyskuje kolejną linię tramwajową, a mieszkańcy łatwiejszy i wygodniejszy dojazd z rejonu ulicy Nowohuckiej do centrum miasta - powiedział prezydent miasta Jacek Majchrowski.

Torowisko od ronda Grzegórzeckiego do ulicy Nowohuckiej to pierwszy fragment linii szybkiego tramwaju, która w przyszłym roku zostanie doprowadzona do pętli zlokalizowanej przy ulicy Golikówka. Linia będzie ma około 4,2 km. Koszt jej budowy wyniesie prawie 155 mln zł.

Tramwaj będzie przejeżdżał pod budowaną obecnie estakadą w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. Następnie pojedzie budowaną ulicą Kuklińskiego, ulicą Lipską, a jego trasa zakończy się w rejonie ulicy Golikówka. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym.

Budowa linii tramwajowej do ulicy Golikówka jest jednym z trzech elementów unijnego projektu "Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej, etap II".

W ramach tego projektu odnawiana jest ulica Długa. Oddanie jej do użytku nastąpi za kilka tygodni. Ostatnim komponentem jest zakup 24 niskopodłogowych tramwajów. Umowę w tej sprawie podpisano 22 lipca. Nowy tabor dostarczy konsorcjum firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe.

Wartość całego projektu wynosi ok. 390 mln zł, z czego połowa będzie pochodzić z funduszy unijnych. Druga połowa zostanie uzyskana z kredytu, jaki krakowskie MPK zaciągnie w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

A u ciecia frankiewicza w Gliwicach nie da się.......

Helmans, 2010-08-18 15:44:34 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE