Transport kolejowy potrzebuje kompleksowego planu

Polsce potrzebny jest kompleksowy dokument strategiczny, który określałby m.in. kryteria ekonomiczne rozwoju kolei - uważa b. minister transportu Tadeusz Syryjczyk. W poniedziałek eksperci przedstawili "Białą Księgę" Railway Business Forum, wskazującą problemy trapiące polską kolej.
Transport kolejowy potrzebuje kompleksowego planu

Były minister transportu i ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Tadeusz Syryjczyk powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej, że w Polsce nie ma dokumentu, który tworzyłby stabilne otoczenie programowo-polityczne dla transportu, w tym dla transportu kolejowego. "Z jednej strony jest szereg zatwierdzonych programów rządowych czy programów spółek kolejowych, niemniej jednak takiego dokumentu (strategicznego - PAP) ciągle jeszcze nie ma" - ocenił.

Czytaj też: Kolej z roku na rok traci udziały w rynku

Według Syryjczyka, dzięki takiemu kompleksowemu planowi przedsiębiorcy mogliby w kilkuletniej perspektywie ocenić, w jakim otoczeniu ekonomicznym by się poruszali, co - jego zdaniem - pozwoliłoby im lepiej rozwijać swój biznes, jak i cały rynek kolejowy. "Istnieje potrzeba skoordynowania tych wszystkich dokumentów, ponieważ teraz jest to na niedostatecznym poziomie. Dzisiaj celem są kilometry linii czy liczba nowych dworców i peronów, a nie np. docelowy czas jazdy np. z Warszawy do Krakowa i określony standard tej podróży" - dodał.

Według b. ministra transportu stworzenie takiego masterplanu doprowadziłoby do powstania modelu ekonomicznego polskiej kolei, jak i koniecznych zmian prawnych.

Syryjczyk dodał, że w Polsce nie ma wciąż odpowiednich ram prawnych i finansowych do integracji systemu transportowego (kolejowego i drogowego) w dużych aglomeracjach. "Potrzebny jest mechanizm wymuszający integrację kolei aglomeracyjnej z transportem miejskim, metrem, autobusami i tramwajami, ponieważ tam w istocie leży olbrzymi potencjał rozwojowy dla kolei. Teraz kolej z niewielkimi wyjątkami jest wyizolowana" - zauważył.

Ekspert Railway Business Forum (RBF) Bogusław Kowalski dodał, że integracja systemu transportowego jest niezbędna również na poziomie krajowym. "Brak tego jest obecnie jedną z barier w podnoszeniu atrakcyjności przewozów pasażerskich" - podkreślił. Wskazał, że podstawową kwestią jest "zbudowanie" tzw. wspólnego biletu, który umożliwiłby pasażerowi przejazd na danej trasie bez względu na to, ilu przewoźników ją obsługuje. "Dzisiaj trzeba czasem kupić trzy różne bilety, a to jest niezrozumiałe dla pasażera i nie do zaakceptowania na obecnym poziomie rozwoju cywilizacyjnego" - powiedział. Jego zdaniem, powinien powstać też zintegrowany system informacyjny, w którym pasażer otrzymywałby spójną informację nt. możliwych połączeń czy przesiadek.

Ekspert ds. rynku transportowego i dyrektor programowy RBF Adrian Furgalski zwrócił uwagę, że polska kolej korzystając m.in. ze wsparcia finansowego UE przechodzi od kilku lat gruntowną modernizację. "W porównaniu z 2010 r., kiedy to przedstawialiśmy pierwszą białą księgę, +zeszliśmy na ziemię+" - podkreślił ekspert. W jego opinii, obecny minister transportu Sławomir Nowak zracjonalizował priorytety inwestycyjne na kolei.

"Jedną z kluczowych decyzji była rezygnacja z budowy kolei szybkich prędkości i skupienie się na ratowaniu tego, co jest. Już wcześniej sugerowaliśmy rozpoczęcie procesu rewitalizacji kolei, ale to wówczas nie spotkało się z pozytywnym odbiorem. Teraz rewitalizacje są podstawowym działaniem" - dodał Furgalski. Ekspert poinformował także, że na podstawie jego informacji, w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020 resort transportu skupi się właśnie na inwestycjach rewitalizujących polską kolej.

Jednak - jak zauważył - mimo zwiększających się środków na kolej nie są one w pełni wykorzystywane. "O ile do 2008 r. plany były realizowane w 80 proc., to niestety od 2009 r. realizacja tych planów jest w okolicach 72-74 proc." - dodał ekspert.

Furgalski zwrócił uwagę na wzrost stawek, które pobierane są za korzystanie z infrastruktury kolejowej. "Te stawki należą do jednych z wyższych w Europie i niestety uniemożliwiają skuteczne konkurowanie kolei z transportem drogowym. A za podwyżki zapłacą najczęściej pasażerowie (...). To jest chory system i nie może być on dłużej modyfikowany, tylko po prostu napisany od nowa" - ocenił ekspert.

Forum kolejowe Railway Business Forum jest organizacją zrzeszająca blisko 100 przedsiębiorstw sektora transportu szynowego.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

polikwidujcie te dziesiątki spółek działających na PKP,a zaraz będzie łatwiej tyn transportem zarządzac.Te spółki zostały potworzone po to żeby obdzielic posadami różnych działaczy partyjnych //dotyczy to wszystkich partii/.

jurek, 2013-04-16 12:40:10 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE