Transport ma być wygodny i niezawodny

Transport publiczny będzie konkurencyjny dla prywatnego wówczas, gdy poprawi się jego punktualność, niezawodność, dostępność, regularność, prędkość, a pasażer będzie mógł liczyć na wygodę i możliwość bezpośrednich połączeń.
Transport ma być wygodny i niezawodny

Takie wnioski wynikają z raportu, który wraz z „Planem Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego dla województwa opolskiego” przedstawiła na zamówienie urzędu marszałkowskiego spółka Blue Ocean. 1 kwietnia dokument konsultowali opolscy starostwie.

Po co tworzy się plan transportowy? Raz, że takie są wymogi wchodzącej w życie 1 stycznia 2017 roku ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dwa, że system transportowy decyduje o jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczym.

Opolski Oddział Przewozów Regionalnych obsługuje 14 linii kolejowych, w ciągu doby kursuje nimi 211 pociągów. Z danych wynika, że siatka połączeń kolejowych województwa jest dość gęsta.

- Plan zakłada utrzymanie wszystkich dotychczasowych tras. Średnio na jeden pociąg przypada u nas 80 pasażerów, co jest niezłym wynikiem w skali kraju – mówi Bartosz Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UMWO.

Blue Ocean rekomenduje rozwój właśnie transportu kolejowego, bo jest tańszy i bardziej ekologiczny. Firma zbadała, na jakich stacjach następuje największa wymiana pasażerów. Są to, obok Opola, stacje Strzelce, Kluczbork, Namysłów, Brzeg, Nysa, Olesno, Kędzierzyn-Koźle. Zaproponowano, by właśnie tam zsynchronizować przyjazdy pociągów i autobusów, na placach dworcowych wybudować parkingi, by pasażer mógł się przesiąść do auta lub na rower, zlikwidować bariery architektoniczne.

Pasażerowie zapytani co jest atutem transportu zbiorowego, odpowiadali, że taniość i bezpieczeństwo. Najgorzej zaś oceniali złą infrastrukturę i długi czas jazdy.

Starostowie zaś zwracali uwagę, że trudno budować parkingi na placach przydworcowych, skoro te są własnością PKP, a te ani myślą coś oddać za darmo.

Sygnalizowali też, że między przewoźnikami kołowymi odbywa się bezpardonowa walka o klienta, za trzy lata, gdy wejdzie w życie ustawa o transporcie nie będzie wielu połączeń, bo większość przewoźników wypadnie z rynku.

Obniżka biletów autobusowych na trasie Strzelce-Opole spowodowała, że spółce Przewozy Regionalne uciekło co najmniej 20 proc. pasażerów. Wybrali tego przewoźnika, który ma tańsze bilety i jeździ szybciej (trwa remont linii kolejowej, co wydłużyło przejazd).

Do 11 kwietnia „Plan Rozwoju Transportu Publicznego” będzie dostępny na stronie internetowej województwa opolskiego, można do jego zapisów wnosić uwagi i propozycje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.