PARTNER PORTALU
  • BGK

Transport miejski: Samorządy stawiają na elektryczne i gazowe autobusy

  • Newseria.pl/AT    22 marca 2018 - 07:57
Transport miejski: Samorządy stawiają na elektryczne i gazowe autobusy
Samorządy kupują coraz więcej autobusów gazowych (fot.shutterstock)

Paliwa alternatywne i transport niskoemisyjny to bardzo ważne elementy walki o poprawę jakości powietrza w Polsce. Transport niskoemisyjny i samochody, które poruszają się dzięki paliwom alternatywnym, przyczyniają się do poprawy jakości powietrza – mówi Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ds. smogu.




  • Im większe miasto, tym większy udział smogu komunikacyjnego.
  • Transport niskoemisyjny i samochody na paliwom alternatywnym, przyczyniają się do poprawy jakości powietrza
  • Polska ma szansę zostać w Europie liderem nisko- i bezemisyjnego transportu.
  • Samorządy kupują coraz więcej autobusów gazowych. Plany na najbliższe lata pokazują, że ten trend będzie wzrostowy.

W ciągu kolejnych 10 lat Polska ma szansę zostać w Europie liderem nisko- i bezemisyjnego transportu. W tym czasie na ulicach polskich miast pojawi się 3,5 tysiąca autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi. Najpopularniejszym jest w tej chwili sprężony gaz ziemny CNG. Zasilane nim autobusy są tańsze od elektrycznych i mają większy zasięg.

– Samorządy kupują coraz więcej autobusów gazowych, plany na najbliższe lata pokazują, że ten trend będzie wzrostowy – mówi Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. Dzięki nowym technologiom pomiarowym zmienić się może także rynek tzw. małego LNG.

– Paliwa alternatywne i transport niskoemisyjny to bardzo ważne elementy walki o poprawę jakości powietrza w Polsce. Przypomnę, że 33 polskie miasta znajdują się na sporządzonej przez WHO liście 50 miast z najbrudniejszym powietrzem w Europie. Im większe miasto, tym większy udział smogu komunikacyjnego. Transport niskoemisyjny i samochody, które poruszają się dzięki paliwom alternatywnym, przyczyniają się do poprawy jakości powietrza – mówi Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ds. smogu.

Za problem smogu w Polsce odpowiada głównie niska emisja z kotłów i pieców w gospodarstwach domowych, ale w dużych miastach istotnym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest też transport drogowy. Szacuje się, że w Warszawie smog komunikacyjny może odpowiadać nawet za 60–80 proc. zanieczyszczeń. Samorządy walczą o czystsze powietrze, wprowadzając uchwały antysmogowe czy dofinansowując wymianę starych kotłów na nowoczesne źródła ciepła opalane gazem, a przede wszystkim – stawiają na niskoemisyjny transport publiczny.

Jak wynika z opublikowanego w tym tygodniu raportu „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – transport publiczny przechodzi rewolucję, a w ciągu najbliższych 10 lat na ulicach polskich miast pojawi się 3,5 tysiąca autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi.

– Mamy ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na samorządy w Polsce bardzo restrykcyjne wymogi – do 2028 roku już 30 proc. floty mają stanowić bezemisyjne autobusy elektryczne, a uzupełnieniem powinny być inne paliwa alternatywne, jak choćby autobusy na CNG, ponieważ obecnie są to pojazdy o dłuższym zasięgu, a ich cena jest niższa. Transport bezemisyjny staje się polską specjalnością. Musimy jeszcze sprawić, żeby te pozostałe 70 proc. floty było oparte o paliwa alternatywne, a nie konwencjonalne – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • taka prawda !, 2018-04-04 08:16:21

    A, czy ktoś przyjrzał się projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym przedstawionym na stronie RCL (wersja z dn. 16.02.2018r), gdzie np. proponuje się dodanie art. 5a , ustalającego minimalny standard obsługi transportem zbiorowym na poziomie z chyba XIX wieku, czyli transportem zbiorowym ...nadal nie dojedziemy do bardzo wielu małych miejscowości, więc już występujące "zjawisko przymusowego posiadania samochodu" byłoby jeszcze pogłębione ( Polacy muszą kupować stare, trujące graty, chociaż właściwie nie stać ich na utrzymanie tego wysoko emisyjnego złomu samochodowego) . Efektem są zatłoczone miasta i drogi, bardzo wiele różnych chorób i przedwczesna umieralność tysięcy rodaków. Ten projekt ustawy o ptz, w zakresie drogowego regionalnego, pozamiejskiego transportu zbiorowego koniecznie trzeba zmienić , samorządom trzeba dać możliwość używania wszystkich narzędzi dopuszczonych przez WE 1370/2007. - PiS powinien stanąć po właściwej stronie, wybory samorządowe coraz bliżej.  rozwiń