Transport publiczny w Polsce: Zakopane, Świeradów, Rawa Mazowiecka, kolejnymi miastami z autobusami

  • Michał Wroński
  • 27-04-2017
  • drukuj
Coraz więcej mniejszych miejscowości decyduje się na uruchomienie komunikacji miejskiej. Przykład Zakopanego pokazuje, że można skutecznie przyciągnąć pasażerów do transportu publicznego w miejscach, gdzie go wcześniej nie było.
Transport publiczny w Polsce: Zakopane, Świeradów, Rawa Mazowiecka, kolejnymi miastami z autobusami
Autobusy komunikacji miejskiej wyjechały na ulice Zakopanego w kwietniu ubiegłego roku. (fot. mat. UM Zakopane)

• Niemal 400 tysięcy osób skorzystało z komunikacji miejskiej w Zakopanem w ciągu roku od jej uruchomienia.

• Stolica Podhala nie była jedyną miejscowością, która w ostatnich miesiącach powołała do życia własny transport publiczny. Podobną decyzję podjęły także władze Rawy Mazowieckiej i Świeradowa-Zdroju. Miejskie linie uruchomiono ponadto w Giżycku.

• Teraz tym samym tropem zamierza podążyć samorząd Szklarskiej Poręby. W tej dolnośląskiej miejscowości komunikacja miejska ma ruszyć 1 września.

• Debata o transporcie publicznym będzie jedną z ciekawszych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (10-12 maja).

 

11 kwietnia minął rok od dnia, gdy w Zakopanem zaczęła kursować pierwsza autobusowa linia komunikacji miejskiej (obsługuje trasę z dworca autobusowego na Olczę i Harendę). Druga – na trasie łączącej Cyrhlę z Krzeptówkami – rozpoczęła działalność z początkiem września. W sumie do początku kwietnia tego roku obie linie przewiozły ponad 395 tys. pasażerów, a władze Zakopanego już zapowiadają, że uruchomią kolejne linie, tym razem do Kuźnic i Doliny Strążyskiej. Burmistrz Leszek Dorula, który sam zresztą dojeżdża do pracy autobusem, przekonuje, że komunikacja miejska wprowadziła nowy standard w obsłudze podróżnych.

Najchętniej z miejskiego autobusu korzystają seniorzy

- To taka mała komunikacyjna rewolucja, która ułatwiła podróżowanie wszystkim, a zwłaszcza młodzieży szkolnej, dojeżdżającym do pracy czy starszym mieszkańcom naszego miasta. Z autobusów coraz chętniej korzystają też turyści, którzy na urlopie chcą odpocząć od samochodu. Cieszę się tym bardziej, że zapewnienie regularnej komunikacji, funkcjonującej według czytelnego i pewnego rozkładu jazdy, także poza sezonem, było jednym z głównych punktów mojego programu wyborczego, z którym ubiegałem się o stanowisko burmistrza – mówi Leszek Dorula.

Czytaj: Komunikacja miejska w Polsce 2017. Biedatransport na Śląsku, Warszawa śrubuje rekord

Analizy funkcjonowania miejskiej komunikacji w Zakopanem pokazują, że zainteresowanie pasażerów tym rodzajem transportu rośnie (w styczniu i lutym liczba przewiezionych pasażerów sięgnęła blisko 50 proc. liczby korzystających z komunikacji miejskiej w okresie od kwietnia do grudnia 2016 r.), a grupą, która najbardziej skorzystała z wprowadzenia tego rozwiązania, są seniorzy (ci zameldowani w Zakopanem mogą jeździć za darmo).

Nie wszędzie eksperyment się sprawdził

Zakopane nie jest jedyną miejscowością, która w ostatnim czasie zdecydowała się uruchomić własną komunikację miejską. W kwietniu ubiegłego roku miejskie linie autobusowe pojawiły się również w Giżycku (wcześniej autobusy zajeżdżały do miasta przy okazji obsługi połączeń na terenie gminy), a jesienią własnej komunikacji doczekały się także Rawa Mazowiecka i Świeradów-Zdrój. Czy w tych miejscowościach pomysł okazał się równie dużym sukcesem jak w Zakopanem? Niekoniecznie.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Autobus to najlepszy srodek transportu

BUSOMAT PL, 2017-04-27 16:10:16 odpowiedz

Równoważenie miejskiego transportu, polegające w istocie na ograniczaniu transportu indywidualnego, jest koniecznością. Niestety nawet w Warszawie ta konieczność przebija się z trudnościami. Władze dzielnicy Rembertów poparły budowę tunelu pod Stacją PKP dla samochodów przejeżdżających przez centrum... lokalne, blokując dostęp do Stacji PKP, zwielokrotniając liczbę przejeżdżających przez centrum samochodów, zwielokrotniając zanieczyszczenie powietrza, blokując komunikację autobusową! Piszę o tym z przykrością, żeby jednak pokazać zadania edukacyjne do wykonania. Zbiorowa komunikacja to ograniczanie korków oraz smogu, największego w Europie. Ma więc wymiar ekonomiczny i zdrowotny. Autobus zużywa wielokrotnie mniej energii w przeliczeniu na pasażera i mniej zanieczyszcza, a także jest szybszy, po wyeliminowaniu korków tworzonych przez nadmiar samochodów przewożących jedną osobę i ponad tonę żelastwa. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2017-04-27 11:21:25 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE