Trójmiasto stawia na kolej. Inwestycje pochłoną ponad miliard złotych

• Wśród kluczowych zadań jest rozbudowa kolei aglomeracyjnej oraz zakupy taboru.
• Inwestycje w dużej mierze będą sfinansowane ze unijnych funduszy.
• To ostatnia szansa na pozyskanie dużego dofinansowania rozwoju transportu kolejowego.
Trójmiasto stawia na kolej. Inwestycje pochłoną ponad miliard złotych
Obecnie SKM ma 59 pojazdów, ich średni wiek to 34 lata. (Fot. : www.pasazer.utk.gov.pl)

PKP SKM w Trójmieście do roku 2023 planuje zrealizować inwestycje o wartości 1 mld 114 mln zł. Spółka podała, że zamierza rozbudować kolej aglomeracyjną do Wejherowa, kupić 10 nowych pociągów i zbudować zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa (o planach tych mówiło się już przed rokiem, choć wówczas nie znany był jeszcze ich koszt).

W czwartek (3.03) w Gdańsku podczas konferencji poświęconej m.in. nowym inwestycjom przewoźnika Magdalena Miś z PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. podała, że przy wykorzystaniu funduszy unijnych z perspektywy 2014-2020 spółka zamierza zrealizować trzy główne projekty: rozbudować system kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa, zakupić 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zbudować zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa wraz z utworzeniem centrum monitoringu na terenie Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.

SKM prowadzi obecnie prace dotyczące przygotowania tych projektów inwestycyjnych.
Miś podała, że zgodnie z opracowanym dla SKM dokumentem, wariantem rekomendowanym dla rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa jest, jak powiedziała - "likwidacja wąskiego gardła na linii 202 i wydłużenie linii 250 od stacji Rumia do stacji Wejherowo, z wydzieleniem dla SKM dwóch odrębnych torów". Dokumentacja wskazała też potrzebę budowy dwóch nowych przystanków: Rumia Biała Rzeka i Reda Gniewowska. Szacunkowy koszt inwestycji (według cenników z 2012 r.) to ponad 681 mln zł.

Tomasz Majcher z SKM podał, że m.in. ze względu na konieczność dostosowania taboru do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz podnoszenia jakości i bezpieczeństwa obsługi pasażerów SKM w latach 2016-2023 planuje kupić 10 nowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy byłyby wykorzystywane głównie na trasie Tczew-Wejherowo. Pojazdy mają mieć 5-7 wagonów, jednoprzestrzenne wnętrze i mają rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godz.

Obecnie SKM ma 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych, średni wiek pojazdu to 34 lata. W ub.r. z przewozów SKM skorzystało ok. 39 mln pasażerów, o ok. miliona więcej niż rok wcześniej. Na 2016 r. spółka przewiduje wzrost pasażerów o kolejny milion. Szacuje się, że zakup nowych pojazdów to koszt ok. 320 mln zł, z czego 85 proc. (ok. 272 mln zł) ma pochodzić z UE. Pozostałą kwotę ma sfinansować spółka.

Marcin Tyczyński z SKM poinformował, że do zwiększenia liczby pasażerów korzystających z kolei metropolitalnej ma się przyczynić budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją pasażerską wraz z utworzeniem centrum monitoringu na terenie Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. W ramach tego projektu mają być też zmodernizowane perony na trasie SKM: Gdańsk Stocznia oraz Gdynia: Orłowo, Redłowo, Stocznia, Grabówek, Leszczynki, Chylonia i Janowo. Szacunkowy koszt realizacji tego projektu to ponad 113 mln zł.

Spółka zakłada, że planowane inwestycje będą dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Woj. Pomorskiego.

Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski przyznał PAP, że „jest to bardzo duże wyzwanie stojące nie tylko przed spółką, ale przed całym województwem”.

- To jest ostatnia szansa na pozyskanie dużego dofinansowania na rozwój transportu kolejowego i jeżeli zdecydowalibyśmy się na te inwestycje za dwa-trzy lata, to byłoby za późno – tłumaczył.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jeżeli planowane inwestycje mają POCHŁONĄĆ ponad 1 mld zł, to znaczy, że co, że ten miliard przepadnie, zostanie zmarnowany, etc. Gratuluję takiego slangu w mediach w przekonaniu, że autora tego newsa również coś POCHŁONIE

Język Polski, 2016-03-04 08:54:31 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU