PARTNER PORTALU
  • BGK

Trolejbus „Ziutek” atrakcją w Gdyni. Znów wozi pasażerów

  • pt    20 września 2016 - 11:34
Trolejbus „Ziutek” atrakcją w Gdyni. Znów wozi pasażerów
W ciągu 22 lat eksploatacji w Gdyni, na ulicach kursowały łącznie 103 trolejbusy (fot. Michał Kowalski/gdynia.pl)

• Trolejbus ZiU-682B, który w latach 1975-1997 woził pasażerów gdyńskiej komunikacji, ponownie można zobaczyć w mieście.
• Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej odrestaurowali pojazd, który wcześniej woził pasażerów ukraińskiego Łucka.
• Teraz z numerem bocznym 12096 trafi na zabytkową linię 326.  W weekend był gwiazdą Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.




W ciągu 22 lat eksploatacji w Gdyni, na ulicach kursowały łącznie 103 takie pojazdy. Odrestaurowany pojazd jest zatem 104. - Co ciekawe, u nas to jest już zabytek, ale jak się okazuje całkiem niedaleko są miasta, gdzie „Ziutki” wożą pasażerów regularnych linii - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Takim miastem jest ukraiński Łuck, gdzie ten właśnie model kursował od 1984 roku pod numerem inwentarzowym 115.

Czytaj też: Gdzie jeżdżą trolejbusy?

W uroczystej inauguracji na gdyńskich torach uczestniczył zastępcą mera, Serhii Hrihorenko, dla którego wizyta była także okazją do nawiązania współpracy na płaszczyźnie gospodarczej z naszym miastem.

W listopadzie ubiegłego roku „Ziutka” zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, a pracownicy poddali pojazd gruntownemu remontowi.

Pojazd pięknie odrestaurowano, ale zachowane zostały także jego wszystkie właściwości jezdne.

- Prowadzi się go dokładnie tak samo jak kiedyś - przyznaje Andrzej Rogacki, który w latach 90-tych prowadził trolejbus o numerze bocznym 12097. - Wewnątrz jest głośno, zdarza się, że czasem coś huknie i szarpnie, ale to dodaje uroku podróży - dodaje.

Pojazd zbudowany został na bazie modelu ZiU-9, który jest najdłużej i w największej liczbie (42 tys.) wyprodukowanym trolejbusem na świecie.

Prototyp tego pojazdu powstał w 1966 r. w Zakładach im. Urickiego w mieście Engels w ówczesnym Związku Radzieckim.

Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1972 r. Pomimo upływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 są produkowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).

Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym.

Do Gdyni trolejbusy ZiU sprowadzono w 1975 roku, umożliwiając ponowny rozwój komunikacji trolejbusowej. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Ziutki eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w 2001 roku z ulic Lublina.

Trolejbusy ZiU-9 były obarczone wieloma wadami. Główną z nich była delikatna konstrukcja nadwozia, skutkująca pękaniem ramy, szczególnie w ciężkich warunkach pracy. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające z bardzo słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.