Trwa przebudowa peronów i stacji kolejowej Gdańsk Główny

Do stycznia 2020 roku potrwają prace związane z kompleksową modernizacją stacji kolejowej Gdańsk Główny, m.in. peronów, torów i wiat – zapowiadają PKP PLK. W przyszłym tygodniu mają rozpocząć się prace w tunelu łączącym perony i dworzec autobusowy z miastem.
Trwa przebudowa peronów i stacji kolejowej Gdańsk Główny
Realizacja przebudowy gdańskiego dworca rozpoczęła się we wrześniu (Fot. Shutterstock.com)

• Na stacji Gdańsk Główny perony dalekobieżne (nr 1 i nr 2) zostaną podwyższone. Mają być zainstalowane cztery windy i cztery ciągi schodów ruchomych prowadzących z przejść podziemnych na perony dalekobieżne. Mają też być przebudowane układy torowe.

• Realizacja inwestycji o wartości 62 mln zł rozpoczęła się we wrześniu.

• Wartość dofinansowania unijnego wynosi 85 proc. kosztów modernizacji. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowały, że celem prac związanych z kompleksową modernizacją stacji Gdańsk Główny jest zapewnienie lepszego dostępu do pociągów i wygodniejsze podróże ze stolicy Pomorza. Realizacja inwestycji o wartości 62 mln zł rozpoczęła się we wrześniu.

Podczas konferencji prasowej we wtorek na stacji Gdańsk Główny kierownik kontraktu Ireneusz Krzywicki poinformował, że prace we wrześniu rozpoczęło zamknięcie toru nr 3. - Do tej pory wykonawca w ramach pierwszych prac rozbiórkowych zdemontował tor nr 3, rozebrał część peronu nr 2, większość wiaty peronowej na torze nr 2 - mówił. Obecnie trwają prace przygotowawcze przed robotami w tunelu łączącym perony i dworzec autobusowy z miastem.

Poinformowano, że od 22 listopada do końca grudnia planowane jest zamknięcie części tunelu pod placem przydworcowym, na odcinku od wejścia na ul. Podwale Grodzkie (przy przystankach autobusowych) do wyjścia na peron SKM nr 4. Przejście zapewnione będzie górą, przez plac dworcowy. Dojście na perony dalekobieżne ma umożliwić tunel w budynku dworca.

Dyrektor Regionu Północnego PKP PLK, Andrzej Osipów wyjaśnił, że na stacji Gdańsk Główny perony dalekobieżne (nr 1 i nr 2) zostaną podwyższone. - Żeby pasażerowi było wygodniej wsiadać do pociągu - dodał. Mają być zainstalowane cztery windy i cztery ciągi schodów ruchomych prowadzących z przejść podziemnych na perony dalekobieżne. Mają też być przebudowane układy torowe.

- Obsługa pociągów odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, wykonawca zasadnicze prace wykonuje w nocy - zapewnił rzecznik prasowy PKP PLK, Mirosław Siemieniec. Podkreślił, że zdemontowane elementy konstrukcji i poszycia dachowego wiaty, które maja wartość historyczną, które kojarzą się podróżnym ze stacją Gdańsk Główny, będą odnowione i wrócą na dane miejsce.

Projekt "Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (…) Etap II Gdańsk Główny" realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania unijnego wynosi 85 proc. kosztów modernizacji. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.

Modernizacja stacji Gdańsk Główny jest jednym z projektów Krajowego Programu Kolejowego realizowanym na terenie województwa pomorskiego. W ramach Krajowego Programu o wartości ok. 66 mld zł na terenie województwa pomorskiego ma być wydane na inwestycje kolejowe ponad 6,3 mld zł. Dyrektor Regionu Północnego PKP PLK, Andrzej Osipów poinformował, że do roku 2023 na Pomorzu ma być zrealizowanych 14 projektów. Jako największe inwestycje na Pomorzu wymienił: modernizację linii kolejowej z Gdyni Chyloni do Słupska o wartości 2 mld zł, linię kolejową alternatywnego ciągu nr 201 z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy o wartości 1,6 mld zł oraz remont linii kolejowych do portów w Gdańsku i w Gdyni za ok. 1,4 mld zł. Wymienił też modernizację linii kolejowej z Malborka do Gardei i ze Słupska do Ustki. - To przebudowa setek kilometrów linii kolejowych, zmodernizowanie przystanków kolejowych i centrów sterowania ruchem, przebudowa mostów, wiaduktów, przejazdów - wyliczył Osipów.

Zapewnił, że efektem prac będzie nie tylko podwyższenie komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale też skrócenie czasu podróży. - Podwyższona zostanie prędkość pociągów na trasach, np. z Gdyni do Słupska do 160 km/h z możliwością nawet do 200 km/h a na innych liniach pociągi będą mogły jeździć 140 do 160 km/h - wyjaśnił.

Celem Krajowego Programu Kolejowego jest znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE