Tworzenie odrębnych klas dla Romów grozi ich marginalizacją

Brakuje koncepcji, jak poprawić poziom nauczania dzieci romskich w szkołach - podkreśla biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. Nauka dzieci romskich w odrębnych klasach nie jest dobrym rozwiązaniem - stwierdził RPO po wizycie w dziewięciu gminach.

Informację na temat skarg i wniosków, dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych przedstawił w środę na posiedzeniu sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych dyrektor zespołu administracji publicznej, zdrowia i ochrony praw cudzoziemców w biurze RPO Tomasz Gellert.

Zdaniem rzecznika na szczególną uwagę zasługuje kwestia edukacji dzieci romskich i romskiej młodzieży.

Rzecznik prowadził wizytacje w dziewięciu gminach, w których jest duży odsetek ludności romskiej. Odwiedził: Łącko, Bukowinę Tatrzańską, Czarny Dunajec, Bochnię, Dębicę, Stalową Wolę, Ełk, Suwałki i Zabrze. Na terenie dwóch z tych gmin istniały klasy romskie. "W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich organizacja nauczania w tego typu klasach i oddziałach jest rozwiązaniem dalece niewłaściwym i w żaden sposób nie służy wyrównaniu poziomu edukacji" - napisał RPO. "Grozi to pogłębianiem marginalizacji uczniów romskich i naraża ich na stygmatyzację i dyskryminację".

RPO zauważył, że nie wszystkie dzieci romskie w wieku szkolnym chodzą do szkoły. Zwraca uwagę, że jedną z najpoważniejszych trudności, z jakimi stykają się dzieci romskie jest słaba znajomość języka polskiego, dlatego zaapelował o objęcie dzieci romskich kształceniem przedszkolnym i pozaszkolnym.

W 2009 roku do Rzecznika wpłynęło około 30 skarg od przedstawicieli mniejszości narodowych. Dotyczyły m.in. niewystarczającej pomocy materialnej dla ludności romskiej z Miszkowic (np. na zakup opału), budowy świetlicy w gminie Limanowa. Były też skargi dotyczące ochrony cmentarzy żydowskich.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

najpierw to by nalezało sie zapytać romów czy chca być czystymi polakami czy mieć podwójne obywatelstwo romsko - polskie

sasza, 2010-06-11 16:22:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE