UE: odszkodowania za spóźnienia autobusów

Tak jak w transporcie lotniczym, kolejowym i morskim, także w regularnych połączeniach autokarowych pasażerom będą przysługiwały odszkodowania za opóźnienia albo odwołane wyjazdy. We wtorek w nocy eurodeputowani porozumieli się w tej sprawie z rządami "27".
UE: odszkodowania za spóźnienia autobusów

W przypadku opóźnienia odjazdu autokaru co najmniej o dwie godziny, odmowy przewozu z braku miejsc (tzw. overbooking) albo odwołania połączenia będzie obowiązywał pełny zwrot ceny biletu albo propozycja alternatywnej trasy. Jeśli przewoźnik nie wywiąże się z tych obowiązków, będzie musiał wypłacić pasażerowi dodatkowo odszkodowanie w wysokości połowy ceny biletu.

Ponadto w przypadku odwołania połączenia przewoźnik będzie zobowiązany do zapewnienia pasażerom napojów i posiłków. Taki sam obowiązek istnieje, gdy początek podróży jest opóźniony co najmniej o półtorej godziny w przypadku, gdy według rozkładu trwa ona ponad trzy godziny. W razie konieczności przewoźnik musi zapewnić pasażerom nocleg w hotelu - najwyżej dwie doby w cenie do 80 euro za noc. Jest zwolniony z tego obowiązku tylko w przypadku złej pogody albo klęsk żywiołowych.

Zasady te będą obowiązywać na trasach długości co najmniej 250 km, jednak obejmują także tych pasażerów, którzy pokonują nawet krótszy odcinek takiego połączenia.

W przypadku śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pasażera, odszkodowanie ze strony firmy transportowej ma wynosić co najmniej 220 tys. euro, a za zagubiony bagaż - 1200 euro. Także w razie wypadku przewoźnik musi zadbać o dostarczenie pasażerom napojów i posiłków, ubrań, środków transportu, pierwszej pomocy itd., a w razie konieczności nawet hotelu.

W UE - jak szacuje KE - ponad 500 mln pasażerów rocznie podróżuje autobusami. Nowe przepisy, które wejdą w życie za dwa lata, kompletują unijną legislację dotyczącą praw pasażerów we wszystkich rodzajach transportu. Celem jest poprawa ochrony pasażerów, a zwłaszcza niepełnosprawnych, którym zagwarantowano pełne prawo do korzystania ze środków transportu. Rozporządzenie zawiera zestaw minimalnych zasad dotyczących dostępu do informacji przed podróżą i w jej trakcie, a także zakłada utworzenie niezależnych instytucji, które mają zajmować się rozstrzyganiem sporów.

Czytaj też:

Nowe prawo: samorządy organizują komunikację

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE