Ułatwienia dla niewidzących w płockich autobusach

W Płocku wdrażany jest system informacji dźwiękowej, który ma ułatwić osobom niewidomym i niedowidzącym podróżowanie autobusami komunikacji miejskiej. Częścią systemu są urządzenia głośnomówiące zamontowane na autobusach, podające numer i kierunek linii.
Ułatwienia dla niewidzących w płockich autobusach
Realizacja projektu została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Jak poinformował w poniedziałek prezes płockiej Komunikacji Miejskiej Janusz Majchrzak, system zamontowano już na 15 autobusach, a do końca roku zostanie zainstalowany na kolejnych 30, co w sumie stanowić będzie około 40 proc. całego taboru spółki.

"Mamy plan, by do końca 2014 r. cały tabor będący w posiadaniu Komunikacji Miejskiej w Płocku był wyposażony w system informacji dźwiękowej dla osób niewidomych i niedowidzących" - powiedział Majchrzak.

System głośnomówiący na autobusie uruchamiany jest przez osobę niewidomą specjalnym pilotem. W poniedziałek Urząd Miasta Płocka i tamtejsza komunikacja miejska podpisały umowę o przekazaniu osobom niewidzącym i słabo widzącym 40 takich pilotów.

Osoba niewidoma lub niedowidząca, która otrzyma pilot, będzie mogła, stojąc na przystanku autobusowym i słysząc nadjeżdżający autobus, uruchomić zestaw głośnomówiący naciskając jeden przycisk - dzięki temu usłyszy komunikat, jaki autobus nadjeżdża i w jakim kierunku jedzie.

Prezes Stowarzyszenia De Facto, którego działa na rzecz usuwania barier dla osób niepełnosprawnych, Renata Nych powiedziała, że system będzie współpracował także z elektronicznymi tablicami informacyjnymi na przystankach autobusowych, które będą podawały komunikat o rozkładzie jazdy i ewentualnych opóźnieniach.

Nych podkreśliła też, że z instrukcją obsługi pilota użytkownicy mogli zapoznać się w brajlu lub w formie dźwiękowego nagrania mp3. "Mam nadzieję, że niedługo to będzie standard" - dodała.

To właśnie członkowie stowarzyszenia De Facto - pięcioosobowy zespół osób niewidomych i słabo widzących - testował system, ustalając jakie zmiany są jeszcze potrzebne. Okazało się, że pilot jest łatwy w obsłudze, działa z odległości około 20 metrów, jednak zdarzało się, że przy ulicznym hałasie komunikaty dźwiękowe nie były bardzo dobrze słyszalne. Według zespołu ułatwieniem byłoby, gdyby kierowca autobusu sam uruchamiał urządzenie głośnomówiące, widząc np. na przystanku osobę z białą laską, a także stworzenie internetowego rozkładu jazdy autobusów miejskich, który można by odsłuchać on-line. Komunikacja Miejska w Płocku przygotowuje takie narzędzie, które ma być dostępne na stronie internetowej spółki.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE