PARTNER PORTALU
  • BGK

Umowa podpisana. Kraków kupi tramwaje od Solaris Bus & Coach i Stadler Polska

  • MIW    17 stycznia 2018 - 11:49
Umowa podpisana. Kraków kupi tramwaje od Solaris Bus & Coach i Stadler Polska
W imieniu Krakowa umowę podpisał prezydent Jacek Majchrowski. (fot. hwww.mpk.krakow.pl)

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska umowę realizacyjną na dostawę 35 nowych tramwajów "Tramino Kraków". Podpisana równocześnie umowa ramowa umożliwia zwiększenie tego zamówienia do 50 pojazdów. Pierwsze z zamówionych tramwajów powinny trafić do Krakowa na początku 2020 roku. Cały kontrakt zgodnie z umową ma zostać zrealizowany w trzecim kwartale 2020 roku.




• Za 35 nowych pojazdów krakowski przewoźnik zapłaci ponad 314 mln zł, przy czym dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wyniesie prawie 125 mln zł.

• Jak zapowiada prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski realizacja kontraktu pozwoli kontynuować proces wycofania z ruchu wagonów tramwajowych z wysoką podłogą.

• Część nowych tramwajów wyposażona będzie w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km

- Nowe tramwaje są w Krakowie potrzebne bo cały czas rozwijamy sieć torowisk. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej - mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Czytaj: Nowe linie tramwajowe: Miasta w całej Polsce chcą budować

Nowe, niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Szersze niż dotychczas drzwi (1,4 m.) mają umożliwić szybszą wymianę pasażerów na przystankach.

Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z nich zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku znajdą się automaty biletowe i porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. W drzwiach wagonów zamontowany zostanie system liczenia pasażerów, który ma umożliwić pomiar liczby przewożonych osób i zidentyfikowanie tras, na których konieczne jest np. zwiększenie częstotliwości kursów. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewnić ma zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także ograniczyć drgania emitowane podczas jazdy.

Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków ewentualnej kolizji z innymi pojazdami. Z kolei zastosowany w tramwajach system rekuperacji umożliwić ma wykorzystanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu.

Czytaj: Przetargi na tramwaje i pociągi. Rozstrzygnięcia, odwołania, postępowania w toku

Jak podkreśla MPK dwa nowe tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii sieci lub awarii w zakładzie energetycznym).

- Podpisana umowa na dostawę 35 tramwajów sprawia, że MPK rozpoczyna właśnie realizację dziewiątego z kolei projektu unijnego. Wartość wszystkich unijnych projektów realizowanych przez krakowskiego przewoźnika wynosi już ponad 1,6 mld zł z czego prawie 1 mld to środki pozyskane z unijnych funduszy – podkreśla Rafał Świerczyński, prezes krakowskiego MPK.

Podpisanie przez MPK umowy z Solaris Bus & Coach i Stadler Polska kończy historię bodaj najsłynniejszego w ostatnim czasie zamówienia na nowy tabor szynowy w Polsce. Przetarg wygrała (mimo próby wykluczenie jej z postępowania) bydgoska PESA, ale na początku listopada ub. roku władze MPK podjęły decyzję, że ostatecznie zrealizuje konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach, którego oferta zajęła drugie miejsce w przetargu. Decyzję taką podjęły uzasadniały tym, że PESA do 10 listopada (tj. w wyznaczonym jej terminie) nie stawiła się na podpisanie umowy i nie wniosła wymaganego zabezpieczenia należytego do wykonania tej umowy. Zdaniem producenta cała sytuacja była jednak efektem celowego działania krakowskiego MPK, mającego na celu uniemożliwienie podpisania umowy (więcej o sprawie - czytaj tutaj)

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.