PARTNER PORTALU
  • BGK

UOKiK analizuje skargę PLL LOT na lotnisko w Modlinie

  • PAP/MIW    19 stycznia 2018 - 12:39
UOKiK analizuje skargę PLL LOT na lotnisko w Modlinie
Według PLL LOT Ryanair "korzysta na zasadach monopolistycznych z infrastruktury lotniskowej" w Modlinie.(fot. pixabay.com)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów analizuje pismo złożone przez Polskie Linie Lotnicze LOT - przekazała w piątek (19.01) rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch. LOT złożył do UOKiK zawiadomienie o możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez port w Modlinie.




• W złożonej do UOKiK skardze PLL LOT wskazują, że od kilku lat z portu Modlin korzysta jeden przewoźnik, irlandzki Ryanair.

• PLL LOT zwróciły uwagę, że choć lotnisko w Modlinie ma straty, to Ryanair "korzysta na zasadach monopolistycznych z infrastruktury lotniskowej".

• Dlatego też  LOT zwrócił się do UOKiK, aby ten zbadał, dlaczego lotnisko, które przynosi straty jednocześnie finansuje przewoźnika. Zdaniem LOT-u pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira.

 - Pismo do nas wpłynęło, analizujemy - przekazała Cieloch.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, uruchomiony w 2012 r., obsłużył w 2017 r. blisko 3 mln pasażerów. Udziałowcami portu są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), samorząd województwa mazowieckiego (30,37 proc.), Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" (PPL)(30,39 proc.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc.).

W skardze wysłanej do UOKiK PLL LOT wskazują, że od kilku lat z portu Modlin korzysta jeden przewoźnik, irlandzki Ryanair. Dodano, że Modlin, który jest państwowym przedsiębiorcą, dotowanym państwowymi pieniędzmi, od kilku lat przynosi straty.

PLL LOT zwróciły uwagę, że choć lotnisko w Modlinie ma straty, to Ryanair "korzysta na zasadach monopolistycznych z infrastruktury lotniskowej". LOT zwrócił się do UOKiK, aby ten zbadał, dlaczego lotnisko, które przynosi straty jednocześnie finansuje przewoźnika. Zdaniem LOT-u pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira.

Skumulowana strata z lat ubiegłych lotniska w Modlinie - według stanu na koniec 2016 roku - wynosiła ponad 122,7 mln zł. Z kolei za trzy kwartały ubiegłego roku lotnisko miało ponad 816 tys. zł straty. Dotacje, jakie otrzymał w tym samym czasie port opiewają na ok. 95,224 mln zł, w tym na budowę infrastruktury - ok. 93,599 mln zł. Według LOT-u z infrastruktury tej korzysta wyłącznie Ryanair, dlatego te pieniądze przewoźnik uważa za znamiona niedozwolonej pomocy publicznej.

- Ryanair uprawniony jest z racji liczby przewiezionych pasażerów do zniżki od opłaty pasażerskiej na połączeniach regularnych na poziomie 6 zł, a istniejące ograniczenia przepustowości uniemożliwiają innym przewoźnikom skorzystanie z podobnych zniżek. Dla porównania skali obowiązujących opłat lotniskowych należy wskazać, że podstawowa wysokość opłaty pasażerskiej pobieranej za obsługę pasażera wynosi w tym porcie 40 zł - czytamy w skardze LOT-u.

Według narodowego przewoźnika, warunki, na jakich obecnie korzysta Ryanair z lotniska w Modlinie "uniemożliwiają pozostałym przewoźnikom osiągnięcie pozycji konkurencyjnej" wobec irlandzkiego przewoźnika.

- Ukształtowana współpraca między lotniskiem a Ryanairem, (...) może również stanowić okoliczność zniechęcającą potencjalnych użytkowników do korzystania z tego portu - czytamy.

Jak podkreślono w skardze, "nasuwa się wiele wątpliwości prawnych związanych z ewentualnym naruszeniem przepisów prawa konkurencji przez Mazowiecki Port Lotniczy, czy nawet przewoźnika Ryanair, w tym przede wszystkim zakazu nadużywania pozycji dominującej przez port".





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.