PARTNER PORTALU
  • BGK

Urząd Marszałkowski przeciwny nowemu cennikowi opłat za dostęp do torów kolejowych

  • PAP/AKC    7 maja 2018 - 15:41
Urząd Marszałkowski przeciwny nowemu cennikowi opłat za dostęp do torów kolejowych
Cennikowi sprzeciwiają się także Koleje Dolnośląskie (fot. wroclaw.pl)

W lutym 2018 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe na podstawie rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa opracowała projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej. W marcu 2018 r. zarząd spółki przedłożył projekt do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego. Nowe stawki miałyby obowiązywać od 9 grudnia 2018 r. Są pierwsze sprzeciwy.




  • Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i Koleje Dolnośląskie wyraziły sprzeciw wobec proponowanego przez PKP PLK nowego cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
  • Zdaniem Zarządu województwa, nowy cennik jest sprzeczny z planem premiera Morawieckiego, który mówi o likwidacji wykluczenia komunikacyjnego.
  • Spowodowałby znaczne podniesienie kosztów za korzystanie z torów na liniach lokalnych, a także zrównanie cen za dostęp dla ciężkich lokomotyw i autobusów szynowych.

Na poniedziałkowej konferencji prasowej członek zarządu województwa dolnośląskiego Jerzy Michalak wyraził sprzeciw województwa w tej kwestii.

- Około 25 proc. kosztów na przejazdy to koszty, które płacimy za dostęp do infrastruktury kolejowej, a według nowego cennika koszty te mają się radykalnie podnieść - mówił. Jak wyjaśnił, nowy cennik spowodowałby znaczne podniesienie kosztów za korzystanie z torów na liniach lokalnych, a także zrównanie cen za dostęp dla ciężkich lokomotyw i autobusów szynowych.

- Nowy cennik jest także sprzeczny z planem premiera Morawieckiego, który mówi o likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, a przecież te najmniejsze linie, na których wzrost cen ma być najwyższy, te wykluczenie komunikacyjne niwelują - powiedział Michalak.

Dodał, że jeżeli sprzeciw nie zostanie uwzględniony i nowy cennik zacznie obowiązywać, Koleje Dolnośląskie będą musiały rozważyć wzrost cen biletów lub zmniejszenie liczby połączeń na niektórych liniach.

Jak wynika z wyliczeń spółki, całkowity koszt dostępu do linii kolejowych to około 40 mln zł rocznie, a po wprowadzeniu nowego cennika kwota ta może wzrosnąć o 4 do 8 mln zł.

Prezes Kolei Dolnośląskich Piotr Rachwalski zaznaczył, że linie obsługiwane pociągami spalinowymi będą najbardziej poszkodowane. - To tym bardziej niezrozumiałe, że to linie najsłabsze ekonomicznie, na których prowadzenie ruchu jest najbardziej deficytowe, a są one bardzo ważne społecznie dla obszarów wykluczonych. Jest to plan wygaszania popytu, czyli doprowadzenia do tego, żeby na tych liniach nic nie jeździło, a PLK mogło je spokojnie zamknąć - dodał.

Jak powiedział PAP rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec podwyżka opłat wynika z rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa z kwietnia ubiegłego roku, które z kolei związane jest z dyrektywą Parlamentu Europejskiego.

-Zgodnie z przepisami PLK nie mogą dowolnie kształtować stawek i ustalać je dla poszczególnych grup. To w jaki sposób stawki są ustalane nie jest przypadkowe, obowiązuje system ustalania opłat korzystania z infrastruktury, są do tego przewidziane odpowiednie algorytmy, które w zależności od taboru, jakim przewoźnik jeździ i od linii kolejowej, z jakiej korzysta, naliczają odpowiednie stawki - mówił.

Jak tłumaczył Siemieniec, wyższe opłaty wynikają m.in. z modernizacji linii kolejowych. "To, że wzrosła liczba przewozów i Koleje Dolnośląskie coraz lepiej funkcjonują, wynika z tego, że zmieniła się infrastruktura kolejowa. Na przykład to, że Koleje Dolnośląskie mogą jeździć sprawnie aż do Szklarskiej Poręby to efekt inwestycji PLK - powiedział rzecznik.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.