PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa o elektromobilności uderzy w gminy. Co z autobusami na gaz?

  • MIW    24 maja 2017 - 14:10
Ustawa o elektromobilności uderzy w gminy. Co z autobusami na gaz?
W Jaworznie połowa taboru ma być wymieniona na autobusy elektryczne. (fot. mat. UM Jaworzno)

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych ostrzega, że projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych może uderzyć w gminy, które już zainwestowały w ekologiczny tabor dla komunikacji miejskiej.




• Zdaniem PSPA przedstawiony przez Ministerstwo Energii projekt wyróżnia kluczowe źródło energii, ale jednocześnie przekreśla szanse pozostałych.

• Poszkodowane zostaną samorządy, które już wcześniej postawiły na rozwiązania ekologiczne i dokonały zakupu większej liczby autobusów napędzanych CNG lub LNG.

• Na rynku jest miejsce zarówno dla elektromobilności, jak i gazomobilności – przekonuje Maciej Mazur z PSPA.

 

Pod koniec kwietnia Ministerstwo Energii przedstawiło projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dokument ten zakłada m.in., że połowa floty większości organów centralnej administracji publicznej w Polsce, w tym ministerstw, urzędów i inspektoratów, będzie musiała być elektryczna. Liczba e-pojazdów użytkowanych przez jednostki samorządowe ma stanowić 30 proc. Tyle samo zresztą w polskich miastach ma być elektrycznych autobusów.

Czytaj : Wskutek ustawy o elektromobilności miasta będą mogły wprowadzać strefy niskoemisyjne

Pomysł jest dobry, ale... jest pewno "ale"

Zdaniem przedstawicieli Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych sam pomysł wykorzystywania we flotach organów centralnej administracji publicznej i jednostkach samorządu terytorialnego określonej liczby pojazdów ekologicznych to krok w dobrym kierunku. Ich zdaniem taki wymóg będzie silnie oddziaływał na rozwój rynku i infrastruktury, a w przypadku komunikacji publicznej wymuszać na samorządach „myślenie proekologiczne i systemowe uzupełnianie taboru o pojazdy niskoemisyjne”. Jest jednak pewne „ale”.

Czytaj : Jaworzno kupiło 16 autobusów elektrycznych. Kolejny przetarg w toku

- Zgodnie z projektem ustawy, 30 proc. taboru komunikacji miejskiej w gminach powyżej 50 tys. mieszkańców mają stanowić pojazdy zeroemisyjne, nie emitujące żadnych gazów cieplarnianych podczas jazdy, czyli de facto wykorzystujące wyłącznie napęd elektryczny. W ten sposób, w praktyce wykluczona została możliwość wykorzystania innych paliw alternatywnych, takich jak CNG, LNG, biometan czy wodór – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

Wiele samorządów straci. Np. Tychy oraz Częstochowa

– W naszej opinii, prowadzi to do odgórnego narzucenia jednego tylko rozwiązania. Oznacza bowiem, że te samorządy, które już wcześniej postawiły na rozwiązania ekologiczne i dokonały zakupu większej liczby autobusów napędzanych CNG lub LNG (np. Tychy, czy Częstochowa) zostaną przez ustawodawcę w sposób nieuzasadniony poszkodowane. Interpretując literalnie zapisy ustawy nie będą mogły zaliczyć swoich pojazdów do tak ustanowionych limitów i aby zmieścić się w definicji powinny już teraz zacząć wymieniać swoją flotę na pojazdy elektryczne – dodaje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.