Usunięto 9,1 tys. ton azbestu w Podlaskiem

9,1 tys. ton azbestu usunęły w 2011 r. na swoim terenie gminy w Podlaskiem. Dostały na ten cel ponad 4,5 mln zł dotacji z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zainteresowanie było rekordowo duże.
Usunięto 9,1 tys. ton azbestu w Podlaskiem
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Białymstoku (zabierz głos/oceń prezydenta) ocenia, że zainteresowanie dotacjami było tak duże dlatego, że po raz pierwszy podlaskie gminy mogły uzyskać dotacje pokrywające 100 proc. kosztów zadania - poinformowała Wiesława Sokołowska z funduszu. Dodała, że była możliwość wcześniejszego wydania środków.

Czytaj też: Gminy skutecznie wojują z azbestem

Dotacje dostało 75 gmin. Pieniędzy nie wystarczyło na wszystkie potrzeby finansowe gmin w sprawie usuwania azbestu, ale wszystkie gminy, które ubiegały się o pieniądze, otrzymały dotacje. Ponad 2,3 mln zł pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), a ponad 2,1 mln zł z funduszu wojewódzkiego.

W związku z wcześniejszym wykorzystaniem pieniędzy na 2012 r., dopiero pod koniec 2012 r. fundusz zacznie przyjmować wnioski od podlaskich gmin, które będą miały szanse na dofinansowanie w 2013 r. Już wiadomo, że z WFOŚiGW i NFOŚiGW będą na ten cel kolejne 4 mln zł (po 2 mln zł z funduszu wojewódzkiego i narodowego).

Zgodnie z przepisami w Polsce azbest powinien być usunięty do 2032 r. Z danych przekazanych we wtorek przez białostocki urząd marszałkowski wynika, że dotychczas w Podlaskiem do unieszkodliwienia pozostaje jeszcze ponad 124,4 tys. ton wyrobów zawierających azbest, z czego ponad 120,2 tys. ton u osób fizycznych, pozostała ilość u osób prawnych.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od 2009 r. przyznaje dotacje na usuwanie azbestu. W latach 2009-2010 skorzystały z nich 43 gminy na łączną kwotę ponad 1,3 mln zł (890 tys. zł z WFOŚiGW, reszta z NFOŚiGW). Zazwyczaj gminy dostawały wówczas dotacje na poziomie 60-80 proc. kosztów - poinformowała Sokołowska. Gminy sporządzają listy chętnych do usunięcia azbestu, wyłaniają w przetargu firmę, która się tym zajmuje. Do gminy zgłaszają się osoby, które np. mają pieniądze na nowe pokrycie dachowe.

Anna Radziejewska z Urzędu Marszałkowskiego województwa podlaskiego (zabierz głos/oceń marszałka) poinformowała, że w latach 2009-2010, łącznie dzięki dotacjom z funduszu ochrony środowiska usunięto i unieszkodliwiono (przez złożenie na specjalnym składowisku) ponad 2,6 tys. ton azbestu. Rok 2011, gdy usunięto ponad 9,1 tys. ton wyrobów zawierających azbest, był pod tym względem rekordowy. Urząd ocenił też, że dotacje pozwoliły znacznie przyspieszyć usuwanie azbestu, co daje nadzieję, że uda się zrealizować wojewódzki plan usuwania azbestu, który zakłada, że - zgodnie z przepisami - azbest zostanie usunięty do 2032 r.

Dotychczas w Podlaskiem funkcjonowało jedno profesjonalne składowisko na odpady azbestowe na składowisku odpadów komunalnych miasta Łomży i gminy Miastkowo na gruntach wsi Czartoria i Korytki Leśne w gminie Miastkowo. Kwatera została już zapełniona i zamknięta. Wkrótce ma być uruchomione nowe miejsce na składowanie odpadów azbestowych na terenie Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czartorii. Planowana jest też budowa miejsca na odpady azbestowe w Zakładzie Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czerwonym Borze, którym zarządza Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Zambrowie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE