Uznane roszczenia Przewozów Regionalnych

Sąd okręgowy w Warszawie uznał roszczenia spółki Przewozy Regionalne wobec Skarbu Państwa, dotyczące pokrycia deficytu za przewozy międzywojewódzkie.
Uznane roszczenia Przewozów Regionalnych

Członek zarządu i dyrektor finansowa spółki Elżbieta Grudzień wyjaśniła, że kwota jaką Skarb Państwa ma zwrócić spółce, jeszcze nie została zasądzona.

„Na razie sąd uznał nasze roszczenia dotyczące pokrycia deficytu powstałego przy realizowaniu przewozów międzywojewódzkich w latach 2006-2008" - wyjaśniła Grudzień. Dodała, że spółka wystąpiła o zwrot 322 mln zł wraz z odsetkami.

Spółka rości od Skarbu Państwa łącznie o ok. 780 mln zł. W kwocie tej mieszczą się także roszczenia dot. pokrycia deficytu przewozów międzywojewódzkich w latach 2004-2006.

„Drugie postępowanie jeszcze trwa, czekamy na wyznaczenie przez sąd terminu rozprawy" - wyjaśniła dyrektor finansowa Przewozów Regionalnych.

Przewoźnik liczy na pieniądze ze Skarbu Państwa, ponieważ ciąży na nim obowiązek spłaty 384 mln zł zadłużenia wobec zarządzającej torami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Ugoda z PKP PLK zakłada, że Przewozy Regionalne spłacą to zadłużenie do 1 lipca 2017 r.

Zabezpieczeniem wierzytelności jest kombinacja zastawów na należącym do Przewozów Regionalnych taborze i hipoteki na ich nieruchomościach, m.in. na siedzibie spółki w Warszawie.

Każda rata ma oddzielne zabezpieczenie i w miarę wpływania kolejnych rat te zastawy będą zdejmowane, natomiast w wypadku opóźnienia zapłaty PKP PLK uruchomi procedury przejmowania zabezpieczenia. Dlatego w interesie Przewozów Regionalnych jest terminowe spłacanie rat.

„To, że sąd uznał roszczenia Przewozów Regionalnych, to bardzo dobra wiadomość. Pokazuje, że złożenie pozwu było słuszne" - oceniła była prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska, za kadencji której pozwy trafiły do sądu.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Wstępne wyniki finansowe wskazują, że w zeszłym roku spółka odnotowała ok. 44 mln zł straty, przy przychodach ok. 1,9 mld zł.

Spółka powstała w wyniku podziału PKP w 2001 r. Przez kilka lat należała do Grupy PKP, po czym w 2008 r. w wyniku usamorządowienia jej udziały przeszły na własność zarządów 16 województw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE