W automatach ŚKUP teraz również tyskie bilety

Bilety komunikacji miejskiej obowiązujące w Tychach i okolicach tego miasta będzie można kupić w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych na terenie całej aglomeracji katowickiej.
W automatach ŚKUP teraz również tyskie bilety
To efekt porozumienia dwóch organizatorów komunikacji w regionie (fot. kartaskup.pl)

Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to projekt największego organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Obok Związku w różnym zakresie w projekcie ŚKUP uczestniczą samorządy miast regionu.

Karta będzie służyła jako elektroniczny bilet komunikacji miejskiej KZK GOP, a także jako metoda płatności za parkowanie czy inne usługi publiczne oraz nośnik podpisu elektronicznego. W obsługujących ŚKUP automatach (możliwe ma być tam m.in. doładowywanie kart) sprzedawane są już teraz papierowe bilety jednorazowe KZK GOP.

Mimo, że w Tychach obowiązują bilety tamtejszego Miejskiego Zarządu Komunikacji (MZK), a do miasta docierają tylko dwie linie, w których ważne są bilety KZK GOP (688 i 788), stanęły tam już pierwsze cztery automaty ŚKUP, a wkrótce mają pojawić się kolejne dwa. W każdym z nich, prócz biletów KZK GOP, będzie można kupić bilety jednorazowe MZK Tychy.

Jak przekazało w środę biuro prasowe tyskiego magistratu, to nie jedyny efekt umowy zawartej przez obu organizatorów komunikacji. Od połowy kwietnia bilety MZK będą dostępne w każdym z rozmieszczonych na terenie całej aglomeracji katowickiej 83 automatów ŚKUP, a w przyszłości w kolejnych 26 takich urządzeniach. To udogodnienie dla osób podróżujących między Tychami, a innymi miastami, jak Katowice, Gliwice czy Ruda Śląska.

"Zależało nam na tym, by pasażerowie z Tychów odwiedzający jedną z pozostałych 20 gmin uczestniczących w projekcie ŚKUP mieli możliwość kupienia biletu powrotnego do Tychów całodobowo i w weekendy, bez konieczności zastanawiania się np. czy kiosk obok naszego przystanku będzie otwarty czy też nie" - wskazał dyrektor MZK Tychy Andrzej Ochman.

Możliwość zakupu biletów jednorazowych to na razie główna funkcjonalność automatów ŚKUP (można w nich płacić gotówką lub kartą płatniczą; również zbliżeniowo). Sam współfinansowany z unijnych środków projekt Karty jest drastycznie opóźniony. Pierwotnie jej system miał zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Według ostatnich oficjalnych informacji powinien ruszyć około połowy tego roku.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku 9 stycznia 2012 r. Przewidziano w niej 16-miesięczny termin realizacji. Wykonawca tłumaczył wcześniejsze opóźnienia głównie czynnikami zewnętrznymi. KZK GOP informował o naliczaniu kar.

W ostatnich miesiącach Związek przekonywał, że choć część infrastrukturalną projektu niemal zbudowano, pojawiały się problemy z działaniem części informatycznej. Odnosząc się do zarzutów, że rozwiązanie już z chwilą uruchomienia będzie przestarzałe, przedstawiciele KZK GOP sygnalizowali, że po rozpowszechnieniu funkcjonalności ŚKUP wśród mieszkańców rozważane ma być np. jej kodowanie na specjalnych modułach w smartfonach.

Pierwotnie szacowana wartość projektu ŚKUP to 189,6 mln zł (wdrożenie systemu i utrzymanie go przez 65 miesięcy). Dofinansowaniem z UE objęte jest samo wdrożenie systemu (szacunkowo 149,3 mln zł). Przewidziana kwota unijnego wsparcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 to 97,8 mln zł. Według KZK GOP ostateczny koszt może być nieco niższy od tych wartości.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE