PARTNER PORTALU
  • BGK

W Gdańsku powstaje węzeł integracyjny Śródmieście

  • PAP/JS    28 września 2017 - 19:59
W Gdańsku powstaje węzeł integracyjny Śródmieście
Nowy węzeł przejmie część obecnego ruchu komunikacji publicznej z rejonu dworca PKP Gdańsk Główny i Brama Wyżynna. (fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl)

Powstający komunikacyjny węzeł integracyjny Gdańsk Śródmieście ma przejąć prawie 20 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym, m.in. z rejonu dworca PKP i Bramy Wyżynnej. Z węzła powstającego przy Forum Gdańsk tramwaje mają pojechać już za miesiąc.




• Koszt budowy nowego układu komunikacyjnego w Śródmieściu to ok. 120 mln zł.

• Dzięki budowie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu.

Podczas konferencji prasowej w Gdańsku poinformowano, że wg. szacunków, w ciągu doby z nowego węzła będzie korzystać ok. 28 tys. pasażerów. Cały węzeł ma być oddany do użytku na wiosnę przyszłego roku, wraz z powstającym kompleksem Forum Gdańsk. W ramach węzła integracyjnego powstały m.in. dwa nowe wiadukty oraz osiem nowych peronów tramwajowych i autobusowych. Dzięki nowej infrastrukturze czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM skróci się o 10 minut.

"Można powiedzieć, że przywieziemy pasażerów komunikacji miejskiej - autobusów i tramwajów - niemal na sam peron kolejki SKM" - zapewniał wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Sebastian Zomkowski. Bezpośrednie połączenie węzła z przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście umożliwią zejścia na perony kolejowe. "Przejście od autobusu do pociągów SKM w obrębie dworca kolejowego Gdańsk Główny to obecnie nawet 10 dodatkowych minut. Na węźle Śródmieście ten czas znacząco skracamy" - tłumaczył. Tramwaje przez węzeł Śródmieście mają pojechać pod koniec października. Ruch tramwajów w tym miejscu został zawieszony w styczniu bieżącego roku.

Nowy węzeł przejmie część obecnego ruchu komunikacji publicznej z rejonu dworca PKP Gdańsk Główny i Brama Wyżynna.

Do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołączą również autobusy prywatnych przewoźników regionalnych (jadące np. do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa) oraz komunikacji nocnej.

Zomkowski powiedział, że ZTM obecnie pracuje nad korektą tras i rozkładów jazdy. "Prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia" - poinformował.

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstało również nowe przejście podziemne od peronu SKM Gdańsk Śródmieście, do skrzyżowania ulicy Okopowej z Toruńską, tuż przy urzędach: wojewódzkim i marszałkowskim. Dyrektor Forum Gdańsk, Magdalena Gibney powiedziała, że "powstał ciąg pieszy całkowicie oddzielony od ruchu ulicznego - od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu". Oceniła, że nowy ciąg pieszy będzie dużo wygodniejszy i na pewno bezpieczniejszy niż dotychczasowy układ.

Koszt budowy nowego układu komunikacyjnego w Śródmieściu to ok. 120 mln zł. Dzięki budowie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu. Poinformowano, że Węzeł Śródmieście jest jedną z kilku inwestycji w układ komunikacyjny Gdańska w ramach budowy Forum Gdańsk.

Kompleks handlowo - usługowy, Forum Gdańsk, w którym przestrzeń publiczna ma stanowić ponad 40 proc. powierzchni powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z publicznym, czyli międzynarodowego koncernu Multi Development BV i miasta Gdańsk. Multi to jeden z największych właścicieli, zarządców oraz deweloperów wysokiej jakości centrów handlowych w Europie oraz Turcji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.