W Gdańsku powstaje węzeł integracyjny Śródmieście

Powstający komunikacyjny węzeł integracyjny Gdańsk Śródmieście ma przejąć prawie 20 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym, m.in. z rejonu dworca PKP i Bramy Wyżynnej. Z węzła powstającego przy Forum Gdańsk tramwaje mają pojechać już za miesiąc.
W Gdańsku powstaje węzeł integracyjny Śródmieście
Nowy węzeł przejmie część obecnego ruchu komunikacji publicznej z rejonu dworca PKP Gdańsk Główny i Brama Wyżynna. (fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl)

• Koszt budowy nowego układu komunikacyjnego w Śródmieściu to ok. 120 mln zł.

• Dzięki budowie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu.

Podczas konferencji prasowej w Gdańsku poinformowano, że wg. szacunków, w ciągu doby z nowego węzła będzie korzystać ok. 28 tys. pasażerów. Cały węzeł ma być oddany do użytku na wiosnę przyszłego roku, wraz z powstającym kompleksem Forum Gdańsk. W ramach węzła integracyjnego powstały m.in. dwa nowe wiadukty oraz osiem nowych peronów tramwajowych i autobusowych. Dzięki nowej infrastrukturze czas przesiadki z autobusu czy tramwaju do pociągu SKM skróci się o 10 minut.

"Można powiedzieć, że przywieziemy pasażerów komunikacji miejskiej - autobusów i tramwajów - niemal na sam peron kolejki SKM" - zapewniał wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Sebastian Zomkowski. Bezpośrednie połączenie węzła z przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście umożliwią zejścia na perony kolejowe. "Przejście od autobusu do pociągów SKM w obrębie dworca kolejowego Gdańsk Główny to obecnie nawet 10 dodatkowych minut. Na węźle Śródmieście ten czas znacząco skracamy" - tłumaczył. Tramwaje przez węzeł Śródmieście mają pojechać pod koniec października. Ruch tramwajów w tym miejscu został zawieszony w styczniu bieżącego roku.

Nowy węzeł przejmie część obecnego ruchu komunikacji publicznej z rejonu dworca PKP Gdańsk Główny i Brama Wyżynna.

Do miejskich linii dziennych na węźle Śródmieście dołączą również autobusy prywatnych przewoźników regionalnych (jadące np. do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa) oraz komunikacji nocnej.

Zomkowski powiedział, że ZTM obecnie pracuje nad korektą tras i rozkładów jazdy. "Prognozujemy, że nowy węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze śródmieścia" - poinformował.

W ramach inwestycji Forum Gdańsk powstało również nowe przejście podziemne od peronu SKM Gdańsk Śródmieście, do skrzyżowania ulicy Okopowej z Toruńską, tuż przy urzędach: wojewódzkim i marszałkowskim. Dyrektor Forum Gdańsk, Magdalena Gibney powiedziała, że "powstał ciąg pieszy całkowicie oddzielony od ruchu ulicznego - od ulicy Toruńskiej, przez otwarte całą dobę przestrzenie publiczne w Forum Gdańsk, aż do Bramy Wyżynnej lub ulicy Hucisko przejdziemy nie napotykając ani jednego samochodu". Oceniła, że nowy ciąg pieszy będzie dużo wygodniejszy i na pewno bezpieczniejszy niż dotychczasowy układ.

Koszt budowy nowego układu komunikacyjnego w Śródmieściu to ok. 120 mln zł. Dzięki budowie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wybudowane przez inwestora inwestycje drogowe w bezpośrednim sąsiedztwie Forum przejdą na własność miasta jako cele publiczne tego projektu. Poinformowano, że Węzeł Śródmieście jest jedną z kilku inwestycji w układ komunikacyjny Gdańska w ramach budowy Forum Gdańsk.

Kompleks handlowo - usługowy, Forum Gdańsk, w którym przestrzeń publiczna ma stanowić ponad 40 proc. powierzchni powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z publicznym, czyli międzynarodowego koncernu Multi Development BV i miasta Gdańsk. Multi to jeden z największych właścicieli, zarządców oraz deweloperów wysokiej jakości centrów handlowych w Europie oraz Turcji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE