W gminach ruszyły kontrole realizacji ustawy śmieciowej

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska weźmie pod lupę 257 gmin w całej Polsce. Kontrole mają ocenić wypełnianie przez gminy obowiązków wynikających ze znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W gminach ruszyły kontrole realizacji ustawy śmieciowej

„W planie kontroli znajdują się miejscowości wskazane przez GIOŚ, w pierwszej kolejności te, o których wiadomo, że jakieś nieprawidłowości mogą być - czy to z doniesień prasowych, czy innych raportów" - powiedział rzecznik resortu środowiska Paweł Mikusek.

Jak poinformował PAP Departament Inspekcji i Orzecznictwa GIOŚ, kontrolami, które mają zakończyć się 8 listopada, objętych będzie 257 gmin oraz sześć związków międzygminnych. „W lipcu wojewódzcy inspektorzy ochrony środowiska rozpoczną kontrole w 50 gminach na terenie całego kraju" - wskazano w komunikacie.

Dodano, że celem kontroli jest ocena wypełniania przez gminy obowiązków wynikających ze znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za okres od 1 stycznia 2012 r. do 1 lipca 2013 r.

Chodzi m.in. o uchwalanie wszystkich uchwał objętych ustawą, przeprowadzanie przetargów na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości lub przetargów na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz zawierania umów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

„Biorąc pod uwagę ogólnopolski charakter kontroli należy oczekiwać, że jej wyniki pozwolą na częściową weryfikację danych o osiąganych przez Polskę poziomach recyklingu i przygotowania do ponownego użycia (...) odpadów komunalnych w postaci papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania" - napisano.

W województwie świętokrzyskim kontrole inspektorów ochrony środowiska rozpoczęły się od gminy Masłów w powiecie kieleckim. „Kontrolą zostanie objęte około dziesięciu samorządów (...). Będą sprawdzane zarówno samorządy prezydenckie, miejskie, jak i wiejskie" - powiedziała rzeczniczka wojewody świętokrzyskiego Agata Wojda.

Kontrole mają skupić się na okresie przygotowawczym. „Nie na samym funkcjonowaniu systemu, a na tym, jak w tym okresie przygotowawczym od 1.01.2012 do 1.07.2013 r. gminy formalnie, proceduralnie i organizacyjnie przygotowywały się do wdrożenia nowego systemu" - wyjaśniła Wojda.

W zamierzeniu ewentualne kary mają być nałożone na samorządy, które nie ogłosiły przetargów. „U nas w województwie nie ma takiej gminy" - powiedziała Wojda.

Z kolei we Wrocławiu spółki zajmujące się wywozem śmieci od początku funkcjonowania systemu są kontrolowane przez miejską spółkę Ekosystem, która koordynuje wywóz śmieci ze stolicy Dolnego Śląska. Prawidłowość działania systemu na bieżąco sprawdza również Wydział Środowiska i Rolnictwa urzędu miejskiego we Wrocławiu.

Rzeczniczka prasowa spółki Ekosystem Anna Bytońska powiedziała, że to, czy firmy zajmujące się wywozem i zagospodarowaniem odpadów wywiązują się ze swoich obowiązków, jest sprawdzane m.in. przez specjalne grupy pracowników Ekosystemu, które patrolują miasto i weryfikują wszelkie uchybienia.

„Do tej pory nie było jeszcze żadnych kontroli przeprowadzanych przez instytucje centralne" - zaznaczyła.

Ustawa śmieciowa nakłada na gminy obowiązek przejęcia od 1 lipca odpowiedzialności za gospodarkę odpadami komunalnymi na swoim terenie. Gminy są m.in. zobligowane do odbioru i zagospodarowania odpadów zielonych, odpadów niebezpiecznych i wielkogabarytowych, a także usuwania odpadów z nielegalnych wysypisk.

Z najnowszych statystyk resortu środowiska (z 15 lipca) wynika, że przetargi na odbiór odpadów zorganizowało ponad 99 proc. gmin, tj. 2462. Obecnie przetargi trwają w 175 gminach, ale w 63 wyłoniono już wykonawcę. W 2287 gminach podpisano już umowy z wykonawcami, co oznacza, że od 8 lipca br. liczba takich gmin wzrosła o 51. Resort wskazał, że w dalszym ciągu pozostało 17 gmin, w których nie zorganizowano przetargów.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE