W Lublinie ruszyła społeczna wypożyczalnia rowerów transportowych

Pierwsza społeczna wypożyczalnia rowerów transportowych ruszyła w Lublinie. Jej pomysłodawcy – Porozumienie Rowerowe – chce, by docelowo powstała cała sieć takich wypożyczalni. Ruch rowerowy w mieście szybko rośnie.
W Lublinie ruszyła społeczna wypożyczalnia rowerów transportowych
Rowery transportowe są świetną alternatywą do przewożenia średniej wielkości ładunków po mieście (fot.rowery.pl)

"Rowery transportowe są świetną alternatywą do przewożenia średniej wielkości ładunków po mieście, bez konieczności korzystania z auta. Mogą być również przyjemną formą rodzinnego spędzania wolnego czasu. Chcemy, by były dostępne dla wszystkich" - powiedział Michał Wolny ze środowiska Porozumienie Rowerowe w Towarzystwie dla Natury i Człowieka.

Pierwsza wypożyczalnia, uruchomiona w porozumieniu z Miejską Biblioteką Publiczną, powstała przy filii bibliotecznej przy ul. Szaserów. Można tu bezpłatnie wypożyczyć rower wyposażony z przodu skrzynię ładunkową o ładowności do stu kilogramów. W skrzyni są też ławeczki z pasami bezpieczeństwa, na których można przewozić czwórkę dzieci.

Wcześniej należy pojazd zamówić przez internet. Maksymalny czas wypożyczenia wynosi 24 godziny. Podstawą udostępnienia jest karta biblioteczna. Do dyspozycji jest na razie jeden rower, zakupiony ze środków Towarzystwa dla Natury i Człowieka, w przyszłości ma być ich więcej.

Rowery transportowe możne wypożyczyć także w Warszawie (fot.ztm.pl)
Rowery transportowe możne wypożyczyć także w Warszawie (fot.ztm.pl)

"Ten pierwszy rower to rodzaj pilotażu. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie. Mamy wstępne zapewnienie dyrekcji biblioteki, że jeśli mieszkańcom spodoba się ta forma transportu, to zakupią drugi rower, jeszcze być może w tym roku, a potem następne. W mieście jest 40 filii bibliotecznych, ideałem byłoby, gdyby w każdej z nich można było wypożyczać rowery transportowe" - planuje Wolny.

Porozumienie Rowerowe od kilku lat promuje w Lublinie poruszanie się tym środkiem lokomocji, jako alternatywą dla samochodu. Działacze Porozumienia prowadzą kursy bezpiecznego poruszania się jednośladami po mieście dla młodzieży szkolnej i osób dorosłych.

Zabiegają u władz samorządowych o przyjazne dla rowerzystów rozwiązania komunikacyjne, opiniują pod tym kątem projekty remontów ulic, sporządzają raporty dotyczące ruchu rowerowego w mieście.

Liczenie rowerzystów na początku czerwca pokazało, że ruch rowerowy wzrósł w Lublinie niemal trzykrotnie w stosunku do ubiegłego roku. W wybranych 16 punktach miasta, w ciągu godziny, w dzień powszedni, wolontariusze naliczyli 2,7 tys. rowerzystów.

"Najszybciej ruch rowerowy rośnie na ścieżce wzdłuż Alei Unii Lubelskiej, którą można dojechać z dworca kolejowego do autobusowego" - podał Wolny.

Chętnie wykorzystywane są rowery z publicznych samoobsługowych wypożyczalni, uruchomionych w 2014 r. Liczenie pokazało, że poruszał się nimi co piąty rowerzysta, to prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej.

Liczba rowerów dostępnych w wypożyczalniach w Lublinie została w tym roku podwojona. Jest ich prawie 900 w 90 stacjach. System Lubelskiego Roweru Miejskiego należy do największych w Polsce. W niespełna 350-tysięcznym mieście korzysta z niego już ponad 58 tysięcy osób. Do przyszłorocznego budżetu obywatelskiego mieszkańcy zgłosili budowę kolejnych stacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do coolman: z tą wagą rowerów to święta racja, odrazu lżej się jeździ

boogi, 2016-07-03 21:31:43 odpowiedz

Rower miejski to fajna sprawa, dzięki niemu zakochałem się w tej formie komunikacji miejskiej, ale żeby zaoszczędzić sobie czasu i nerwów przesiadłem się na swoją indianę. Dodatkowo jest sporo lżejsza od rowerów miejskich dzięki aluminiowej ramie.

coolman, 2016-07-03 20:58:25 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE