W październiku PKP PLK wyemituje obligacje

- W październiku PKP PLK ma wyemitować obligacje, z których wpływy mają zastąpić obciętą przez rząd dotację. W związku z nowelą budżetu na ten rok kolej dostanie ok. 1 mld zł mniej niż planowano.
W październiku PKP PLK wyemituje obligacje

Zmniejszenie dotacji o 1 mld zł to efekt przeprowadzonych przez rząd oszczędności w resortach. Najwięcej cięć, na kwotę ponad 3 mld zł, przypadło na ministerstwo obrony. Resort transportu z oszczędnościami rzędu 1 mld zł jest drugi w kolejności. Prawie całą tę kwotę oszczędzono na kolejarzach. Jak można wyczytać w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej, ograniczenie nakładów z budżetu na infrastrukturę transportową wyniesie 1,2 mld zł. Z tego 1 mld zł przypada na inwestycje w transporcie kolejowym, a wydatki administracyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmniejszono o 2 mln zł.

Czytaj też: PKP PLK skonsultuje plany zawieszania kolejowych tras towarowych z samorządami

Rząd założył, że pieniądze, które PKP PLK otrzymywała z budżetu na inwestycje, teraz znajdzie sama - emitując obligacje.

Spółka nie wypowiada się oficjalnie na temat terminu ani wartości planowanej emisji. "Szczegóły tego rozwiązania są dopracowywane" - powiedział PAP rzecznik spółki Robert Kuczyński. Informacji na ten temat nie udziela też ministerstwo transportu.

Jednak - jak ustaliła w źródłach zbliżonych do władz przedsiębiorstwa - emisja planowana jest na październik. Kolejarzom zależy na czasie, ponieważ są w trakcie realizacji inwestycji z funduszy unijnych, która i bez zawirowań w finansowaniu idzie opornie. Z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wynika, że z 20,3 mld zł, jakie kolejarze mogą wykorzystać z funduszy unijnych na lata 2007-13, rozdysponowano 12,3 mld zł, czyli ok. 60 proc. Kolejarze wydali do tej pory 2,7 mld zł, z czego Bruksela zwróciła ok. 2,14 mld zł.

PKP PLK zapewnia, że zmiany dotyczące dotacji nie ograniczą skali inwestycji kolejowych. "Zmiana źródeł finansowania nie wpłynie na zakres prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji" - powiedział Kuczyński.

Podobne zapewnienia można wyczytać w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej. "Zmiany te nie spowodują zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym, ani ograniczenia zakresu zaplanowanych robót (...). W roku 2013 na finansowanie zadań związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zaplanowano łącznie kwotę 4 mld 750 mln 905 tys. zł" - czytamy w dokumencie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU