W przyszłym roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna

W marcu 2018 roku na tory wyjechać powinny pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). W pierwszej kolejności Kolej zostanie uruchomiona na liniach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego.
W przyszłym roku ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna
W marcu 2018 roku na tory wyjechać powinny pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Fot. Shutterstock.com

• Zakończenie wdrażania projektu planowane jest na rok 2021. Docelowo system funkcjonował będzie na dziewięciu liniach kolejowych i będzie obejmować swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od stolicy Wielkopolski.

• W godzinach szczytu pociągi na trasach do Kościana, Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Rogoźna, Szamotuł, Nowego Tomyśla i Grodziska Wielkopolskiego jeździć będą co 30 minut. Po godzinach szczytu pociągi będą jeździć co godzinę.

- Ideę PKM będziemy realizować najpierw na czterech trasach, na których w tej chwili nie ma żadnych modernizacji czy remontów: to linie biegnące z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego. Na pozostałych liniach, wychodzących ze stolicy regionu w innych kierunkach, na razie trwają remonty - tam PKM będziemy uruchamiać po zakończeniu prac - powiedział w piątek na konferencji prasowej wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak.

Jak dodał, jeśli uda się podpisać porozumienia z poszczególnymi samorządami pociągi według nowego rozkładu jazdy rozpoczną kursowanie na trasach PKM w marcu. Jeśli nie będzie to możliwe - PKM ruszy w czerwcu. Podpisanie porozumienia z udziałem wszystkich partycypujących w przedsięwzięciu samorządów ma nastąpić w grudniu.

W związku ze startem systemu na czterech pierwszych liniach pojawią się dodatkowe 23 pary pociągów. Zadanie będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego - spółkę Koleje Wielkopolskie.

PKM jest wspólnym przedsięwzięciem samorządu regionu, stolicy województwa, powiatu poznańskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. System regularnych kolejowych połączeń regionalnych współfinansowany będzie przez biorące udział w projekcie samorządy na zasadzie solidaryzmu.

- Oczywiście podstawowy ciężar finansowania spoczywa na samorządzie województwa, natomiast idea PKM polega na tym, że wspierają go zainteresowane samorządy gmin czy powiatów. Suma tego zaangażowania ze strony poszczególnych gmin i powiatów to ok. 10-12 proc. kosztów, które ponosi samorząd województwa - wyjaśnił Jankowiak. W styczniu mają być podpisane umowy w sprawie partycypacji finansowej między samorządem regionu a poszczególnymi gminami i powiatami.

Udział finansowy poszczególnych gmin będzie różny, wahać się ma od ok. 120 tys. do 240 tys. zł rocznie. Większe obciążenie poniesie Poznań i powiat poznański.

- Naszym celem jest poprawa transportu publicznego; wiemy, że jest to jedyny sposób na zredukowanie korków i poprawę komfortu przemieszczania się mieszkańców. Cieszę się, że przyjęliśmy dość twarde zasady. Jeśli samorząd nie będzie chciał uczestniczyć w kosztach, tam ten pociąg nie będzie się zatrzymywał - mieszkańcy będą mogli zapytać swoje lokalne władze, dlaczego tak się dzieje. Nas uruchomienie wszystkich dziewięciu linii będzie kosztowało w sumie ok. 3 mln zł rocznie - powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Starosta poznański Jan Grabkowski poinformował, że budżet powiatu na funkcjonowanie PKM wydawać będzie ok. 1,5 mln zł rocznie. - Wiemy, że to są pieniądze wydawane na dobry cel, dobre rozwiązanie. Chcemy dać naszym mieszkańcom, ale także mieszkańcom z miejscowości bardziej oddalonych od Poznania możliwość przemieszczania się bez konieczności korzystania z samochodu - powiedział.

Główne cele PKM to zwiększenie integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców metropolii w jej obrębie, jak również zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w obrębie Poznania.

Wicemarszałek Jankowiak poinformował, że w pierwszej fazie funkcjonowania systemu nie jest planowany dodatkowy zakup taboru dla Kolei Wielkopolskich. Podał też, że na obecnym etapie udziałem w projekcie zainteresowane są wszystkie samorządy leżące na trasie PKM.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE