W Radomiu będą tramwaje jak w Breście?

  • RadomNews.pl
  • 04-10-2013
  • drukuj
Radomskie Towarzystwo Naukowe stara się o pieniądze dla Radomia z tzw. Kontraktu Terytorialnego m.in. na budowę linii tramwajowej jak we francuskim Breście. Według RTN możliwe jest, by w Radomiu ograniczyć ruch kołowy w centrum miasta i wprowadzić na ulice tramwaje.
W Radomiu będą tramwaje jak w Breście?

Zdobycie pieniędzy z Kontraktu Terytorialnego dla Radomia (RTN) nie będzie łatwe, ponieważ większość funduszy ma być przeznaczonych na rozwój inwestycji w stolicy. Dlatego RTN stworzyło projekt "Radomski Biegun Innowacyjności", który zawiera rozwój naszego regionu nie tylko pod względem komunikacyjnym, ale również społecznym, naukowym czy promocyjnym.

Uaktywnieniu osób mieszkających w regionie oraz przyciąganiu kadr z zewnątrz służyć będzie maksymalizacja dostępności Radomskiego Bieguna Innowacji w skali kraju, regionu i miasta. Sprzyjającą temu okolicznością - poza zakresem projektu - jest modernizacja linii kolejowej nr 8, dzięki której Radom stanie się osiągalny z Warszawy w niecałą godzinę.

Bezpośrednie otoczenie dworca od strony śródmieścia stanowić będzie węzeł integrujący komunikację publiczną o zasięgu dalekobieżnym, regionalnym, aglomeracyjnym i miejskim. Ruch pojazdów prywatnych zostanie oddzielony przez skierowanie do tunelu pod płytą placu.

Rozwiązanie takie, stosowane w miastach europejskich, będzie innowacyjnym w kraju. Uwolnienie od ruchu kołowego sprzyjać będzie utworzeniu przestrzeni publicznej z węzłem komunikacji publicznej na placu dworcowym. Będą tam zlokalizowane przystanki komunikacji miejskiej i podmiejskiej. W sąsiedztwo placu dworcowego zostanie przeniesiony regionalny dworzec autobusowy.

W celu maksymalizacji dostępności Bieguna Innowacji w skali miasta powstanie linia szybkiego tramwaju o przebiegu: Józefów-Michałów-śródmieście-Ustronie-Prędocinek. Trasa długości 8 km powiąże największe osiedla mieszkaniowe, największe zakłady pracy z centrum miasta i dworcem kolejowym

W zasięgu dostępności pieszej do przystanków znajdzie się 80 tysięcy ludności, co stanowi 1/3 mieszkańców Radomia. Najważniejsze jednostki naukowe w mieście - główny campus Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego oraz Instytut Technologii Eksploatacji - zyskają bezpośrednie szybkie połączenie z Biegunem Innowacji.

Poza śródmieściem linia zostanie wykonana w standardzie tramwaju szybkiego -prowadzona trasą wydzieloną z priorytetem na skrzyżowaniach. Przejście przez śródmieście nastąpi na zasadzie tramwaju klasycznego w celu uzyskania maksymalnej dostępności.

Wprowadzenie nowoczesnego środka transportu szynowego zmierza nie tylko do podniesienia atrakcyjności komunikacji publicznej, ale też do odnowy przestrzeni miasta i zmiany jego wizerunku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE