W Warszawie będą jeździły autobusy elektryczne

Dziesięć autobusów elektrycznych będzie wkrótce jeździć ulicami stolicy. Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) otworzyły we wtorek oferty w przetargu na ich dostawę. Ekologiczne pojazdy chcą wyprodukować dla stolicy dwie firmy.
W Warszawie będą jeździły autobusy elektryczne

Najkorzystniejsza jest propozycja złożona przez BYD Europe Rotterdam Holland, która za ponad 15,5 mln zł zamierza dostarczyć autobusy produkowane w Chinach. Drugą ofertę złożył polski producent Solaris, jednak jest ona o 6,3 mln droższa.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał pół roku na dostawę nowego taboru. Autobusy elektryczne mają jeździć trasą linii 222 (która wiedzie m.in. przez Trakt Królewski) i będą obsługiwane przez zajezdnię Woronicza.

Pojazdy zasilane energią elektryczną nie emitują spalin, a ich silniki pracują prawie bezgłośnie; mają też być dużo tańsze w eksploatacji.

Przetarg na dostawę autobusów elektrycznych został ogłoszony w lutym br. MZA przeznaczyły na zakup ponad 23,3 mln złotych. Będą to pierwsze w spółce pojazdy zasilane w taki sposób.

Czytaj też: Elektryczne autobusy zrewolucjonizują transport polskich miast

W czerwcu 2013 r. MZA testowały dostarczony przez firmę BYD autobus elektryczny chińskiej produkcji. Był to model BYD K9 12-metrowy, klimatyzowany, z dwojgiem drzwi oraz obniżoną podłogą. Ładowanie jego ważących trzy tony baterii trwało trzy godziny, co wystarczało na 250-300 km jazdy. Rok wcześniej MZA testowały też polski, w pełni elektryczny autobus marki Solaris, którego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 100 km.

Od 2007 r. MZA kupiły 811 autobusów. Na początku marca br. do stolicy trafiła pierwsza partia z 47 przegubowych Solbusów, a w przyszłym roku w Warszawie ma pojawić się 35 autobusów gazowych, zasilanych skroplonym metanem (LNG). W ciągu dwóch lat MZA planuje też zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Wraz z zakupami wycofywany jest z użytkowania starszy tabor.

Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu w stolicy jeździ około 1,5 tys. autobusów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE