PARTNER PORTALU
  • BGK

Wagony z Frankfurtu na Śląsku

  • PAP    4 stycznia 2013 - 11:51
Wagony z Frankfurtu na Śląsku

Pięć używanych tramwajów dwukierunkowych, do wykorzystywania na remontowanych liniach, kupiła spółka Tramwaje Śląskie.




To pochodzące z Frankfurtu wagony Ptb - zmodernizowana wersja jeżdżących już po śląskich torach wozów Pt8, popularnie nazywanych „helmutami".

Jak przypomniał rzecznik spółki Andrzej Zowada, spółka prowadzi ostatnio coraz więcej remontów torów. Wagony Ptb kierowane będą głównie tam, gdzie ruch będzie możliwy do miejsca robót, bez możliwości zawracania na pętli. W takich warunkach, dzięki możliwości jazdy dwukierunkowej, sprawdziło się już dziesięć kupionych we Frankfurcie w 2010 r. wagonów Pt8.

Pochodzące z lat 1973-78 wagony Pt8 zostały przez miłośników komunikacji ochrzczone mianem „helmutów". Koszt ich zakupu, przystosowania do polskich warunków i przemalowania nie przekraczał 430 tys. zł za sztukę. Teraz Tramwaje Śląskie podają tylko, że wozy Ptb zostały kupione z własnych środków inwestycyjnych; ich cena pozostaje tajemnicą handlową.

Zanim wyjadą na śląskie tory, wyprodukowane w 1973 r. przez firmę Duewag wagony Ptb będą modernizowane w Zakładzie Usługowo Remontowym Tramwajów Śląskich w Chorzowie. Prace te mają potrwać do końca 2013 r. Koszt jednostkowy wyniesie ok. 150 tys. zł.

Sprowadzone z Niemiec wagony będą dostosowywane do polskich warunków i przepisów, m.in. poprzez zmianę układu zasilania hamulców szynowych. Chodzi o to, by możliwe było hamowanie w razie braku napięcia w sieci. Wymienione zostaną też mechanizmy łączenia wagonów, przerobione pulpity motorniczych, a także zmienione oznaczenia dla pasażerów.

Wagony Ptb przejdą też ewentualne naprawy blacharskie i zostaną przemalowane zgodnie ze schematem kolorów przyjętym przez spółkę - na czerwono z kremowymi pasami.

Tramwaje Śląskie wykorzystają nowy zakup m.in. przy realizacji dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji. Do końca 2014 r. modernizacja obejmie w sumie ok. 46 km torów. Wszystkie nowe torowiska są wykonywane sposobem tłumiącym wibracje i hałas. Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze.

Prace infrastrukturalne rozpoczęły się w tym roku od przebudowy torowiska tramwajowego o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja. Prócz tego sukcesywnie przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz na ul. Kościuszki i al. Korfantego.

W Zabrzu roboty zaplanowano wzdłuż ul. 3 Maja i Wolności; w Chorzowie: ul. Armii Krajowej, Wolności oraz wzdłuż Katowickiej. W Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przy rondzie Unii Europejskiej; w Sosnowcu - wzdłuż 3 Maja, Sobieskiego, Piłsudskiego i Małachowskiego, a ponadto w śródmieściu Bytomia.

W ramach projektu jednotorowa linia łączącą Katowice z Sosnowcem zostanie rozbudowana do dwóch torów. W Bytomiu odbudowana zostanie też linia rozebrana przed kilkoma laty podczas remontu ul. Łagiewnickiej - od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ulicą Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Ponadto przewidziano gruntowną modernizację 75 tramwajów typu 105 N i zakup 30 nowych pojazdów. Na mocy rozstrzygniętego niedawno przetargu w ciągu ponad dwóch lat, kosztem przeszło 200 mln zł, dostarczy je bydgoska Pesa.

Prace infrastrukturalne mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto. Wartość całego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.