Wagony z Frankfurtu na Śląsku

Pięć używanych tramwajów dwukierunkowych, do wykorzystywania na remontowanych liniach, kupiła spółka Tramwaje Śląskie.
Wagony z Frankfurtu na Śląsku

To pochodzące z Frankfurtu wagony Ptb - zmodernizowana wersja jeżdżących już po śląskich torach wozów Pt8, popularnie nazywanych „helmutami".

Jak przypomniał rzecznik spółki Andrzej Zowada, spółka prowadzi ostatnio coraz więcej remontów torów. Wagony Ptb kierowane będą głównie tam, gdzie ruch będzie możliwy do miejsca robót, bez możliwości zawracania na pętli. W takich warunkach, dzięki możliwości jazdy dwukierunkowej, sprawdziło się już dziesięć kupionych we Frankfurcie w 2010 r. wagonów Pt8.

Pochodzące z lat 1973-78 wagony Pt8 zostały przez miłośników komunikacji ochrzczone mianem „helmutów". Koszt ich zakupu, przystosowania do polskich warunków i przemalowania nie przekraczał 430 tys. zł za sztukę. Teraz Tramwaje Śląskie podają tylko, że wozy Ptb zostały kupione z własnych środków inwestycyjnych; ich cena pozostaje tajemnicą handlową.

Zanim wyjadą na śląskie tory, wyprodukowane w 1973 r. przez firmę Duewag wagony Ptb będą modernizowane w Zakładzie Usługowo Remontowym Tramwajów Śląskich w Chorzowie. Prace te mają potrwać do końca 2013 r. Koszt jednostkowy wyniesie ok. 150 tys. zł.

Sprowadzone z Niemiec wagony będą dostosowywane do polskich warunków i przepisów, m.in. poprzez zmianę układu zasilania hamulców szynowych. Chodzi o to, by możliwe było hamowanie w razie braku napięcia w sieci. Wymienione zostaną też mechanizmy łączenia wagonów, przerobione pulpity motorniczych, a także zmienione oznaczenia dla pasażerów.

Wagony Ptb przejdą też ewentualne naprawy blacharskie i zostaną przemalowane zgodnie ze schematem kolorów przyjętym przez spółkę - na czerwono z kremowymi pasami.

Tramwaje Śląskie wykorzystają nowy zakup m.in. przy realizacji dużego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji. Do końca 2014 r. modernizacja obejmie w sumie ok. 46 km torów. Wszystkie nowe torowiska są wykonywane sposobem tłumiącym wibracje i hałas. Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze.

Prace infrastrukturalne rozpoczęły się w tym roku od przebudowy torowiska tramwajowego o długości ok. 1,6 km w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja. Prócz tego sukcesywnie przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz na ul. Kościuszki i al. Korfantego.

W Zabrzu roboty zaplanowano wzdłuż ul. 3 Maja i Wolności; w Chorzowie: ul. Armii Krajowej, Wolności oraz wzdłuż Katowickiej. W Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz przy rondzie Unii Europejskiej; w Sosnowcu - wzdłuż 3 Maja, Sobieskiego, Piłsudskiego i Małachowskiego, a ponadto w śródmieściu Bytomia.

W ramach projektu jednotorowa linia łączącą Katowice z Sosnowcem zostanie rozbudowana do dwóch torów. W Bytomiu odbudowana zostanie też linia rozebrana przed kilkoma laty podczas remontu ul. Łagiewnickiej - od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ulicą Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Ponadto przewidziano gruntowną modernizację 75 tramwajów typu 105 N i zakup 30 nowych pojazdów. Na mocy rozstrzygniętego niedawno przetargu w ciągu ponad dwóch lat, kosztem przeszło 200 mln zł, dostarczy je bydgoska Pesa.

Prace infrastrukturalne mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto. Wartość całego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

ale szajs

konrad, 2013-01-04 15:56:27 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU