Warmińsko-mazurskie plany kolejowe

Nie ma zagrożeń zamknięć linii kolejowych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego. Jest dobra pora by pomyśleć o kolejnych projektach kolejowych w okresie 2014-2020 – powiedział prezes Zbigniew Szafrański 5 maja w Olsztynie na spotkaniu z przedstawicielami województwa.

Główną osią komunikacyjna województwa jest linia Korsze – Olsztyn – Ostrołęka – Iława z prędkością 100 km/h. Tylko 2 % linii w regionie ma prędkość poniżej 40 km/h. W zachodniej części przebiega modernizowana linia Warszawa – Gdynia E 65/C-E 65. To trasa zmieniająca obecnie standard do 160, a nawet  200 km/h w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dobiegają końca procedury przetargowe na LCS Iława i LCS Malbork. Rozpoczęcie prac nastąpi jesienią 2011 r. i będzie się wiązało z utrudnieniami – jazdą po jednym torze i wydłużeniem czasu przejazdu. Już na tej linii ograniczono ilość pociągów.

Pozytywne efekty modernizacji E 65 będą odczuwalne w 2012 r, a w 2014 czas przejazdu na trasie Olsztyn Warszawa będzie możliwy w ok. 2,5 h. Trzeba pamiętać, że konieczne są środki na utrzymanie zmodernizowanych tras, aby nie powtórzył się cykl degradacji linii i stopniowego ograniczania prędkości do 120, 100, 80 km/h – podkreślał prezes PLK.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na terenie województwa w latach 2011-2013 realizowany jest projekt: Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej Olsztyn – Szczytno – Szymany jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem. Polaczenie zapewni przejazd w czasie ok 40 min.

Zdaniem prezesa PLK zamierzenie powinno uwzględniać przede wszystkim intensywne wykorzystanie linii w ruchu regionalnym. Należy zweryfikować lokalizacje przystanków przede wszystkim według obecnych potrzeb mieszkańców – mówił Szafrański.

Polaczenie Olsztyn – Białystok, ze względu na brak elektryfikacji na odcinku Korsze – Ełk wymaga dwukrotnej zmiany lokomotyw. PLK zakładają możliwość elektryfikacji trasy w momencie, gdy pozwolą na to warunki do budowy podstacji. Obecnie zewnętrzną siec energetyczna jest zbyt słaba.

W konferencji „Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa mazursko-warmińskiego” zorganizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uczestniczyli posłowie na Sejm RP, wicemarszałek, członek zarządu województwa, zastępca prezydenta Olsztyna oraz prezydenci, burmistrzowie i wójtowie.

W dyskusji poruszano rm.in. zagadnienia przebiegu trasy Rail Baltica, elektryfikacji odcinka Korsz- Ełk, bezpieczeństwa na przejazdach-kolejowo drogowych, przejść granicznych i możliwości wznowienia i utrzymania ruchu na liniach nieeksploatowanych.

Olsztyńskie spotkanie było dziewiątym z cyklu kontaktów PLK z przedstawicielami władz państwowych i samorządowych w województwach. Tradycyjnie konferencję poprzedziło spotkanie prezesa Zbigniewa Szafrańskiego z dziennikarzami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE