Warszawa chce rozwijać sieć kolejową

Nowe przystanki i dworce, częstsze kursowanie pociągów oraz integracja kolei z komunikacją miejską to plany Warszawy na rozwój sieci kolejowej do 2022 r. W środę list intencyjny w tej sprawie podpisali w stołecznym ratuszu przedstawiciele władz miasta oraz PKP PLK S.A. i PKP S.A.
Warszawa chce rozwijać sieć kolejową

Zgodnie z listem intencyjnym miasto i przewoźnicy mają współpracować podczas prowadzenia inwestycji w centralnej części warszawskiego węzła kolejowego.

Sygnatariusze planują w latach 2014-2022 inwestycje w rozwój transportu kolejowego, miejskiego oraz w zagospodarowanie terenów kolejowych o łącznej wartości 25 mld zł. Wśród najważniejszych projektów są budowa dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska, modernizacja linii Warszawa Gołąbki - Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków oraz prace na linii średnicowej - informuje stołeczny ratusz.

Czytaj też:  Na Mazowszu liczą pasażerów kolei i badają ich potrzeby

Ponadto spółki i przewoźnicy kolejowi będą współpracowali z miastem m.in nad wzajemnym honorowaniem biletów, zintegrowaną informacją pasażerską oraz zmianami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej podczas remontów.

"Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne znacznie zwiększą efektywność tej gałęzi transportu, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie" - przekonuje prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Czytaj też: Koleje Mazowieckie wzbogacą się o kolejne szynobusy

Dyrektor Biura Planowania Strategicznego PKP PLK S.A. Maciej Kaczorek powiedział w środę dziennikarzom, że głównym założeniem listu intencyjnego jest dalsze usprawnienie współpracy między miastem, PKP i PKP PLK przy realizacji projektów inwestycyjnych, które mają zostać zakończone do 2022 r.

"List obejmuje zadania inwestycyjne obejmujące ze strony miasta infrastrukturę transportową, ze strony PKP S.A. infrastrukturę dworcową i ze strony PKP PLK infrastrukturę linii kolejowych" - powiedział Kaczorek.

Dodał, że głównym celem inwestycji ma być "usprawnienie obsługi podróżnych" poprzez modernizację przystanków i dworców oraz budowę nowych dworców - nowego kompleksu dworcowego Warszawa Gdańska i Warszawa Zachodnia.

"Budowa mniejszych przystanków pozwoli skomunikować części miasta, które do tej pory nie były obsługiwane transportem kolejowym - np. dalsza Wola, czy Bemowo przez przystanki przy ul. Połczyńskiej i Górczewskiej. To będą zupełnie nowe elementy infrastruktury" - podkreślił Kaczorek.

Jak zapowiada ratusz, Warszawa wprowadzi zmiany w układzie tras Szybkiej Kolei Miejskiej. Propozycje w tym zakresie zakładają m.in. skierowanie pociągów SKM na trasę Piaseczno - Legionowo - Wieliszew (przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską po przebudowie stacji Piaseczno i wybudowaniu przez PKP PLK przejścia torowego z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej).

Warianty zakładają także wydłużenie relacji pociągów z Wieliszewa do Zegrza - podaje ratusz. Mieszkańcy z rejonu Choszczówki, Płud, Żerania i Bródna będą mogli dojechać do Rakowca i Służewca, a mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają dogodne połączenie z Włochami i Ochotą.

Do komunikacji miejskiej będzie można przesiąść się na Dworcu Gdańskim (metro, tramwaje, autobusy), ul. Powązkowskiej (autobusy), Obozowej (tramwaje), na Kole (metro, autobusy), ul. Kasprzaka (tramwaje, autobusy), al. Jerozolimskich (pociągi SKM, KM i WKD, autobusy), Rakowcu (tramwaje i autobusy) i Służewcu (pociągi SKM i KM, tramwaje i autobusy).

Proponowane jest także uruchomienie połączenia Ożarów Mazowiecki - Warszawa Rembertów (przez Warszawę Gdańską, po wybudowaniu przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowie stacji Ożarów Maz., Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów)

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU