Warszawa stawia na pojazdy gazowe

Na początku 2015 roku do stolicy trafią pierwsze przegubowe gazowe Solbusy, które dostarczy łańcucka firma Lider Trading. W Warszawie podpisano umowę na dostawę 35 sztuk tych pojazdów oraz budowę stacji do ich tankowania.
Warszawa stawia na pojazdy gazowe

- Stawiamy na komfort pasażerów, ekologię i ekonomię. LNG to najbardziej przyszłościowy trend w transporcie miejskim i Warszawa znów jest tutaj prekursorem wśród europejskich stolic. Cieszę się że już za niespełna rok stołeczną komunikacje będą obsługiwały autobusy gazowe. Pojazdy zasilane gazem skroplonym metanem emitują bowiem niewiele zanieczyszczeń i są tanie w eksploatacji – mówi Jacek Wojciechowicz,  zastępca Prezydenta Warszawy.

Lider Trading za dostawę przegubowców oraz paliwa (przez 10 lat) i stacji do Miejskich Zakładów Autobusowych otrzyma 114 milionów złotych. To kolejna umowa z tym producentem. Po Warszawie kursuje już 65 tego typu wozów w wersji z silnikiem spalinowym, a w produkcji jest kolejnych 47 przegubowych (zostaną dostarczone na początku przyszłego roku).

Paliwo w postaci płynnej (LNG) ma większą gęstość energetyczną i mniejszą objętość od metanu w postaci gazowej (CNG). Autobusy nie potrzebują więc dużych zbiorników dzięki czemu mają takie same rozmiary jak autobusy z silnikami diesla, są równie przestronne i komfortowe. A tankowanie trwa zaledwie kilka minut.

Kolejnym atutem tych modeli, jest czysty proces spalania gazu w komorze silnika, którego rezultatem jest głównie dwutlenek węgla oraz woda przy całkowitym braku zadymienia. Dzięki temu autobusy gazowe spełniają najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6 bez skomplikowanych i drogich systemów oczyszczania spalin, niezbędnych w silnikach diesla. I będą je nadal spełniać nawet po wielu latach eksploatacji.

Prostota konstrukcji silnika gazowego przekłada się na niskie i przewidywalne koszty eksploatacji. Autobusy na LNG spalają mniej paliwa niż autobusy zasilane olejem z silnikami diesla. Dzięki temu MZA zaoszczędzi nawet do 35 proc. kosztów paliwa, niezależnie od notowań paliw na giełdach światowych, bowiem cena, którą zapłaci za gaz ziemny została określona w relacji do oleju napędowego.

Pierwsze w stolicy autobusy gazowe, zasilane skroplonym metanem (LNG), pojawią się w Warszawie w pierwszym kwartale 2015 roku.

Zakup autobusów gazowych to fragment wielkiego programu wymiany taboru MZA. Od 2007 roku spółka kupiła już 811 autobusów za sumę niemal miliarda złotych. 47 kolejnych pojazdów jest w tej chwili w trakcie produkcji.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Trochę bez sensu mówi pan Wojciechowicz, bo jednak trzeba przyznać że najbardziej przyszłościowe są autobusy elektryczne. Jest to dość młode rozwiązanie, ale nie mam wątpliwości że pewnego dnia wszystkie autobusy będą na prąd. Dobrze że Warszawa poszła w LNG zamiast CNG, to drugie sprawia zdecydowan...ie więcej problemów. Jednak pamiętać należy że autobusy gazowe są dobre w Rosji, gdzie gazu jest pod dostatkiem, u nas powinniśmy inwestować w autobusy elektryczne, które zasilane będą energią z naszego węgla, a więc więcej pieniędzy zostanie w Polsce.
Poza tym budowa infrastruktury do obsługi autobusów elektrycznych jest wielokrotnie tańsza, a miasta posiadające sieć tramwajową lub trolejbusową mogą wykorzystywać ją do ładowania autobusów na wspólnych z tramwajami/trolejbusami trasach.

Mimo wszystko dobrze że poczyniono jakąkolwiek inwestycję w ekologiczny transport. Mam tylko nadzieję, że pieniądze te nie okażą się prędko pieniędzmi wydanymi bez sensu.
rozwiń

1, 2013-12-20 16:39:43 odpowiedz

Lublin już dawno w ramach komunikacji miejskiej użytkuje autobusy gazowe, ale wiadomo Warszawa zawsze jest liderem...

PaKo, 2013-12-20 14:31:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU