PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa stawia na tramwaje i kolej. Co z autobusami?

  • Katarzyna Domagała-Szymonek    15 marca 2018 - 12:00
Warszawa stawia na tramwaje i kolej. Co z autobusami?
W stolicy ym samym wszystkie autobusy, które wychodzą z eksploatacji, są zastępowane zeroemisyjnymi (fot. ztm.waw.pl)

- W Warszawie autobus wspomaga systemy szynowe, a nie je zastępuje. Tylko tabor szynowy jest prawdziwie ekologiczny - podkreśla Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.




  • Ważnym aspektem jest to, że wśród europejskich miast warszawski system wyróżnia się zrównoważoną cenowo taryfą biletową - przekonuje Michał Olszewski.
  • Społecznikom, którzy zarzucają, że w stolicy jeździ za mało elektrycznych autobusów, odpowiada: to nie autobusy, a cały system powinien być ekologiczny.
  • Choć sam jeździ do pracy na rowerze, to przyznaje, że w pełni rozumie urzędników, którzy rzadziej sięgają po ten środek transportu. 

We wrześniu 2017 r. uruchomiliście darmową komunikację dla uczniów. Jak zainteresowanie po pierwszym semestrze roku szkolnego?

- Żeby móc w pełni zmierzyć skalę tego zjawiska, czekamy do końca roku szkolnego. Zainteresowanie transportem miejskim jest różne w zależności od pory roku. Nie ukrywam, że wprowadzając Kartę Ucznia, obawialiśmy się, że spadnie liczba sprzedanych biletów. Dziś mogę uspokoić kolegów z innych miast - w Warszawie nie mieliśmy żadnego tąpnięcia, jeśli chodzi o wpływy ze sprzedaży. Nawet odnotowaliśmy lekki wzrost, choć na to złożyły się również inne czynniki. Co do zainteresowania, to od kilku lat obserwujemy przyrost pasażerów. Na przestrzeni ostatnich kilku lat wynosi on 20 proc. To dużo.

W przypadku Karty bardzo ważną kwestią – o wymiarze długofalowym – jest cel wychowawczy i edukacyjny. Najmłodszym mieszkańcom stolicy chcemy pokazywać, dlaczego warto korzystać z komunikacji miejskiej. Dla niektórych mieszkańców zakup biletu jest barierą. Niekoniecznie finansową, ale mentalną. W ten sposób chcieliśmy ją pokonać.

Porównując nakłady czy jakość komunikacji miejskiej w polskich miastach, Warszawa jest niekwestionowanym liderem. Jednak jeśli porównać was do innych europejskich stolic, to wypadacie blado.

- Nie istnieje idealny system transportu publicznego, czyli taki, który zapewni balans między podażą a popytem.

Rzeczywiście w Polsce Warszawa jest liderem, jeśli chodzi o nakłady na transport miejski. Nasz 3-miliardowy budżet na utrzymanie systemu transportowego jest największym w kraju. Jest większy niż budżety niektórych polskich miast. Dobrze wypadamy również, jeśli nakłady przeliczymy na jednego mieszkańca. U nas są dwa-trzy razy większe niż w innych większych polskich miastach. W ostatnich dziesięciu latach niemal dwukrotnie zwiększyliśmy nakłady na transport.

Co bardzo ważne, w tej kwocie nie ma nakładów na inwestycje. Mamy nieco inny system transportowy, niż istnieje w Berlinie, Wiedniu czy Brukseli, dlatego trudno nas porównywać. Pewnie gdybyśmy zliczyli wszystkie nakłady, które inwestujemy w rozwój sieci transportowej, osiągnęlibyśmy relatywnie podobne kwoty.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (3)

  • bubel totalny, 2018-03-16 21:01:50

    Do bubel totalny: POMYŁKA - POWINNO BYĆ : połączenia sąsiadujących ze sobą miast powiatowych ; ( przepraszam).
  • bubel totalny, 2018-03-16 20:51:49

    Wszystko zależy od ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Niestety, przedstawiony przez MI projekt w wersji z dnia 16.02.2018r. spowodowałby powiększenie już istniejącego w Polsce zjawiska przymusowego posiadania samochodu, gdyż w Polsce nie daje się żyć bez posiadania samochodu, więc ludzie kup...ują zużyte , trujące samochodu, choć tak naprawdę nie stać ich na utrzymanie tego złomu. Zaproponowane przez MI przepisy dotyczące pozamiejskiego,autobusowego transportu zbiorowego, takie jak np. 1) - art. 21, gdzie rozstrzygnięcie przetargowe nie zależałoby od wieku autobusu ; 2) - art. 25, czyli umowy tylko na 5 lat ; 3) - art. 5a, ustalający standardy obsługi transportem zbiorowym na żenująco niskim poziomie, czyli połączenia miast powiatowych z miastem wojewódzkim i połączenia sąsiadujących ze sobą miast wojewódzkim ; art. 20, który zakazuje samorządom przyznawania prawa wyłącznego zamiast wypłacania operatorom rekompensat finansowych do wysokości rozsądnego zysku, z tytułu poniesionych kosztów świadczenia usług przewozowych i innych ograniczeń ustawowych odbierających samorządom narzędzia służące innym państwom UE, a proponowanych w rozp. WE 1370/2007.  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2018-03-15 19:47:17

    Brawo Panie Prezydencie.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.