Warszawa: Tramwaje pojadą na "zieloną Białołękę"

Tramwaje Warszawskie planują budowę trasy tramwajowej na „zieloną Białołękę”. Jest to kolejna inwestycja w komunikację szynową na Białołęce.
Warszawa: Tramwaje pojadą na "zieloną Białołękę"
Tramwajarze rozpoczęli już prace studialne i koncepcyjne (um.warszawa.pl)

• Tramwaje Warszawskie przygotowują budowę trasy przebiegającej po wschodniej stronie ul. Modlińskiej.

• Trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty.

• Tramwajarze rozpoczęli już prace studialne i koncepcyjne.

– To kolejna inwestycja tramwajowa na Białołęce – od kilku lat stopniowo przedłużana jest trasa prowadząca z Metra Młociny; w lutym oddany został odcinek wydłużający ją do Nowodworów, obecnie przygotowywany jest kolejny etap, do Winnicy. To linia obsługująca osiedla po zachodniej stronie ul. Modlińskiej. Konsekwentnie rozwijamy komunikację w Warszawie, planujemy nowe trasy tramwajowe w rejonach gdzie potrzebny jest sprawny i szybki transport – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy. – Niedawno otwarta trasa na Nowodwory cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców - dodaje. 

Tramwaje Warszawskie przygotowują teraz budowę trasy przebiegającej po wschodniej stronie ul. Modlińskiej. Trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej poprowadzi ul. Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż św. Wincentego i Głębockiej a następnie korytarzem zarezerwowanym na Trasę Olszynki Grochowskiej. W ramach nowej trasy planowanych jest dziewięć par przystanków (w tym pięć na „zielonej Białołęce”). Na końcu trasy będzie pętla, całą trasa to ok. 6 km torów. Tramwaje Warszawskie zakładają, że wybudują ją do 2022 r.

Tramwajarze rozpoczęli już prace studialne i koncepcyjne. Przygotowano już analizy geotechniczne dla przebiegu trasy, pomiary ruchu w transporcie indywidualnym i zbiorowym oraz koncepcje układu geometrycznego torowisk. Obecnie trwają prace nad koncepcją układu drogowego Trasy Olszynki Grochowskiej wzdłuż trasy tramwajowej (I etap), rozpoczęła się również inwentaryzacja zieleni w korytarzu trasy tramwajowej, prace nad powiązaniami nowej trasy tramwajowej z północno-wschodnim odcinkiem II linii metra oraz koncepcją adaptacji mostu nad Kanałem Bródnowskim. Przygotowywane jest także zlecenie koncepcji estakady nad trasą S8. W tym roku Tramwaje Warszawskie zlecą wykonanie analizy ekonomicznej oraz innych materiałów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Prace koncepcyjne zakończą się w 2018 r.; w 2019 r. rozpoczną się prace projektowe. Budowa trasy rozpocznie się 2021 r. a zakończy w 2022 r. Szacunkowy koszt budowy to ok. 150 mln zł (bez wykupu gruntów). Do obsługi nowej trasy będzie potrzebne 25 tramwajów niskopodłogowych. Szacunkowy koszt zakupu taboru to ok. 187,5 mln zł netto (tabor jest uwzględniony w ramach tzw. opcji w ogłoszonym kilka tygodni temu przetargu na zakup 213 tramwajów).

Warszawa sukcesywnie rozwija transport publiczny, w którym ważną rolę odgrywają tramwaje. W tej chwili sieć tramwajowa liczy ok. 130 km, a składy przejeżdżają rocznie ok. 53 mln km. Od wielu lat w Warszawie realizowany jest bogaty program modernizacyjny dotyczący infrastruktury szynowej (wymiana konstrukcji torowisk tramwajowych i systemu zasilania, przebudowa przystanków) i inwestycyjny (budowa nowych tras tramwajowych, wymiana taboru na nowoczesny, niskopodłogowy i jednoprzestrzenny). Coraz powszechniej wprowadzane są rozwiązania w organizacji ruchu zapewniające uprzywilejowanie pojazdów szynowych komunikacji miejskiej, np. torowiska tramwajowo-autobusowe, priorytety w sygnalizacji świetlnej. Warszawska Polityka Mobilności zakłada kontynuację modernizacji i rozwoju komunikacji tramwajowej: podnoszenie niezawodności systemu oraz komfortu obsługi pasażerów dzięki modernizacji torowisk, węzłów przesiadkowych, przystanków i taboru. Niezależnie od działań modernizacyjnych, w miarę dostępnych środków finansowych (z budżetu miasta i środków pomocowych), kontynuowany będzie rozwój komunikacji tramwajowej o nowe trasy, z uwzględnieniem rachunku kosztów i korzyści społecznych. Plany Tramwajów Warszawskich zakładają, że do 2023 r. długość tras tramwajowych wyniesie ponad 160 km.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.