PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa. ZTM wdraża nowy system wspomagający zarządzanie pojazdami

  • pt/pap    5 kwietnia 2017 - 16:24
Warszawa. ZTM wdraża nowy system wspomagający zarządzanie pojazdami
Nowy System Zarządzania Pozycjami Pojazdów to narzędzie wspierające pracę centrali ruchu (fot.ztm.waw.pl)

Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego wdraża nowy system wspomagający zarządzanie ruchem autobusów i tramwajów. Pozwala on nie tylko ma dokładną lokalizację pojazdów miejskich, ale też m.in. na monitorowanie opóźnień w kursowaniu czy temperatury we wnętrzach.




• Nowy System Zarządzania Pozycjami Pojazdów to narzędzie wspierające pracę centrali ruchu.

• ZTM dzięki nowemu Systemowi Zarządzania Pozycjami Pojazdów otrzymuje informacje nt. aktualnego położenia autobusów i tramwajów; wykorzystywany jest do tego sygnał GPS.

• Zbierane są również informacje z samych pojazdów, np. jaka jest wysokość temperatury wewnątrz nich, czy działają systemy ogrzewania lub klimatyzacja.

W zależności od przewoźnika i obowiązującej umowy, dane pozyskiwane dzięki systemowi są zróżnicowane. Przewoźnicy miejscy, tj. Miejskie Zakłady Autobusowe i Tramwaje Warszawskie, przekazują przede wszystkim pozycje swoich pojazdów oraz dane związane z linią na jakiej kursują.

Dużo więcej informacji trafia do systemu od przewoźników prywatnych, którzy zaczęli kursowanie na stołecznych ulicach w 2016 r., są to m.in. informacje dot. systemów grzania, chłodzenia i aktualnie panującej temperatury.

Jak mówili na środowym spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele ZTM, dane zbierane dzięki systemowi posłużą też m.in. do badania punktualności kursowania pojazdów komunikacji miejskiej, obserwacji, gdzie pojawiają się opóźnienia i korygowania rozkładów jazdy. System ma pomagać także przy uruchamianiu komunikacji zastępczej.

Aktualna wersja systemu nie jest jeszcze ostateczna i obejmuje na razie część pojazdów.

System bazuje na danych otrzymywanych w czasie rzeczywistym bezpośrednio z pojazdów. "Te wszystkie pojazdy przesyłają swoje dane przez sieć komórkową na serwery operatów i przyjmujemy, że maksymalnie co 10 sekund taki zestaw danych z pojazdu do nas przychodzi" - wyjaśnił Maciej Florczak z ZTM.

Dodał, że do ZTM przekazywane są "surowe dane", które na bieżąco są przetwarzane i wykorzystywane do pracy dyspozytorów w centrali ruchu. "My nie otrzymujemy od pojazdów informacji, które mogłyby być w jakiś sposób zafałszowane (...). To nie pojazd nas informuje, że np. jest przyśpieszony pięć minut, tylko w naszym systemie jest to liczone" - podkreślił Florczak.

Zaznaczył, że wszystkie dane o położeniu pojazdów są otwarte i udostępnianie w systemie "Dane po warszawsku".

Nowy System Zarządzania Pozycjami Pojazdów to narzędzie wspierające pracę centrali ruchu. ZTM zdecydował się wdrożyć nowy system, ze względu na nowe umowy na usługi komunikacyjne z prywatnymi operatorami.

"Od operatorów oczekujemy wysokiej jakości usług, jest szeroki katalog kar za różnego typu uchybienia i wystąpiła konieczność automatyzacji, czy częściowej automatyzacji kontroli jakości usług wykonywanych przez operatów" - powiedział Florczak.

Przedstawiciele ZTM poinformowali także o rozstrzygnięciu przetargu na obsługę komunikacyjną 50 nowymi, 12-metrowymi autobusami. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Mobilis. Będą to autobusy hybrydowe.

Nie była to najniższa oferta - taką złożyła firma Europa Express City, która oferowała wszystkie autobusy o napędzie elektrycznym. Jednak ZTM, na mocy Prawa zamówień publicznych, podjął decyzję o wykluczeniu firmy Europa Express City z przetargu, ponieważ spółka wprowadziła Zarząd w błąd przedstawiając w dokumentacji informację, że żadna umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została z nią wcześniej rozwiązana.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.