Wavelo, Kraków: Ruszyła wypożyczalnia rowerów miejskich nowej generacji

• Od 13 października działa krakowska wypożyczalnia rowerów miejskich czwartej generacji pod nazwą Wavelo, która zastąpiła dotychczasowy system działający od 2008 r.
• Na razie dostępnych jest 100 jednośladów na 15 stacjach.
• Docelowo będzie ich 1,5 tys. na 150 stacjach.
Wavelo, Kraków: Ruszyła wypożyczalnia rowerów miejskich nowej generacji
Krakowskie rowery to najnowocześniejsze jednoślady czwartej generacji (Wavelo, Fot. Bogusław Świerzowski/krakow.pl)

"Wznawiamy funkcjonowanie wypożyczalni rowerów na terenie Krakowa w szczególny sposób, bo jesienią i z jednośladami czwartej generacji, co pozwoli na jej funkcjonowanie we wszystkich porach roku" - zaznaczył Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury.

Miejska wypożyczalnia rowerów, której mieszkańcy w głosowaniu nadali nazwę Wavelo, od października dysponuje setką jednośladów dostępnych na 15 stacjach bazowych. Według zapowiedzi operatora systemu, firmy BikeU od wiosny przyszłego roku system osiągnie docelową skalę - co najmniej 1,5 tysiąca rowerów w 150 stacjach. Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej Wavelo będzie działał przez osiem lat, bez zimowej przerwy.

Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju BikeU poinformował, że uruchomiony w czwartek system ma charakter pilotażowy, pełny rozruch nastąpi wiosną przyszłego roku. Jak przypomniał, jego uruchomienie opóźniło się o kilka miesięcy z powodu złożenia skargi do sądu przez dwie firmy, które uczestniczyły w przetargu.

Według jego zapowiedzi krakowskie rowery to najnowocześniejsze jednoślady czwartej generacji, charakteryzujące się wytrzymałością i wysokim komfortem jazdy. Wyposażone są w wał Cardana zastępujący łańcuch, komputer pokładowy, aktywny GPS pozwalający na stałe monitorowanie pojazdu i oświetlenie LED. Urządzenia te są zasilane przez dynamo i panel słoneczny. Jednoślady będą służyć użytkownikom przez osiem lat. W przeciwieństwie do dotychczasowych rowerów, nowe będą dostępne przez cały rok.

Rower można wypożyczyć i zwrócić na dowolnej stacji na terenie miasta. Docelowo - według zapowiedzi koncesjonariusza - stacje będą oddalone od siebie o ok. 400 metrów. Za dodatkową opłatą 3 zł jednoślad można zostawić zapinając go w dowolnym miejscu Krakowa.

Wypożyczalnia działa w oparciu o system, do którego można przystąpić za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Każdy użytkownik poprzedniego krakowskiego systemu KMK Bike z dodatnim saldem na koncie otrzyma wiadomość z zaproszeniem do rejestracji w nowym systemie przy zachowaniu obecnego stanu konta. Jeśli zrezygnuje otrzyma zwrot wpłaconych środków.

Rower można wypożyczyć i zwrócić na dowolnej stacji na terenie miasta (Fot.Bogusław Świerzowski/krakow.pl)
Rower można wypożyczyć i zwrócić na dowolnej stacji na terenie miasta (Fot.Bogusław Świerzowski/krakow.pl)

Według koncesjonariusza Wavelo to pierwszy system w Polsce oparty w większości na opłatach abonamentowych użytkowników. Na początek przygotowało dwie opcje: za 19 zł miesięcznie będzie możliwość jazdy przez godzinę dziennie, a za 24 zł miesięcznie - 90 minut dziennie. W obu opcjach abonamentowych po przekroczeniu limitu każda kolejna minuta będzie kosztować 5 gr.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które w 2008 r. uruchomiło system rowerów miejskich. Wypożyczalnia zdobywa z roku na rok więcej użytkowników. W zeszłym roku z usług KMK Bike skorzystało ponad 50 tys. osób. W stosunku do roku 2014 r. liczba użytkowników rowerów miejskich wzrosła o 20 tys.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

Niestety skorzystałam i od razu zostałam oszukana. Nie dość ze musiałam kilka razy opłacić abonament bo gdy płatność nie przechodzi to zaliczana jest na koncie jako wpłata ujemna a kolejna wyrównuje ja do 0 i dopiero 3 wlata uznawana jest na plus to jescze za postój naliczyli mi karę 100 zł mimo ze ...użyłam funkcji prostój. Tragedia ... odradzam rozwiń

Dino, 2017-05-04 08:09:31 odpowiedz

Do riko: dzieki za cynę... nie wiedziałem że są tam wyprzedaże i rowery w ogóle :D

kafto, 2016-10-23 22:20:43 odpowiedz

Nowy system stwarza użytkownikom dużo gorsze warunki. W poprzednim płaciłeś jeśli korzystałeś, w tym płaci się czy się jeździ czy nie. Jeśli dzięki darmowej reklamie zapewnianej przez miasto do systemu zapiszą się dziesiątki tysięcy ludzi (z któtych większość korzystać z rowerów będzie sporadadyczni...e lub wcale), firma monopolista osiągać będzie wielomilionowe zyski przy minimalnych nakładach. Magistrat znowu wykazał się troską o Krakowian. rozwiń

Rowerzysta, 2016-10-23 14:48:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE