PARTNER PORTALU
  • BGK

Wiek taboru na kolei. Najmłodsze pociągi ma Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Małopolskie

  • MIW    28 lutego 2018 - 11:48
Wiek taboru na kolei. Najmłodsze pociągi ma Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Koleje Małopolskie
Średni wiek pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to zaledwie rok. (fot. lka.lodzkie.pl)

Średni wiek wagonów pasażerskich to 26 lat – takie dane przynosi najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli w sprawie bezpieczeństwa przewozów kolejowych. Najmłodszym taborem mogą pochwalić się spółki należące do samorządów: Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Koleje Małopolskie.




W przypadku Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pociągi mają średnio zaledwie rok, w przypadku Kolei Małopolskich – dwa lata. Mniej niż 10 lat mają jeszcze pojazdy Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie (4,6 roku) i Kolei Wielkopolskich (8,8 roku). Na drugim końcu stawki znajdują się w części samorządowe spółki Przewozy Regionalne (średni wiek taboru to tam 32,9 lat) oraz trójmiejskie PKP SKM (29,7 lat). Niewiele młodsze pociągi posiada prywatna spółka Arriva (29,2 roku).

W swym raporcie NIK podkreśla, że duża liczba nieczynnych i nieposiadających świadectwa bezpieczeństwa pojazdów kolejowych, zajmuje niepotrzebnie tory i ogranicza możliwości wykorzystywania ich do prac manewrowych. Tylko w PKP Intercity prawie 1/3 taboru wagonowego (ok. 920 z 2831) stanowiły w roku 2016 pojazdy nieczynne, a liczba usterek wykazana w dokumentacji ich utrzymania w 2016 r. wyniosła ponad 4350.

Czytaj: Punktualność kolei pasażerskich w Polsce: WKD liderem, Intercity outsiderem

Izba zwraca uwagę, że pociągi złożone z wagonów starszej generacji nie posiadały przeważnie urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie osób o ograniczonej zdolności do poruszania się. Nie posiadały monitoringu lub też nie obejmował on wszystkich składów.

NIK stwierdził ponadto, że ogromna różnorodność typów i serii wagonów posiadanych przez przewoźników utrudniała specjalizację i unifikację procesu ich utrzymania. Z analizy dokumentów wynika przy tym, że przewoźnicy (w skali roku) zawierali z podmiotami zajmującymi się utrzymaniem kilkanaście tysięcy umów, co „prowadziło do znacznego zbiurokratyzowania tego procesu”.

Czytaj: Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości

W związku ze swymi ustaleniami NIK apeluje o podjęcie działań mających na celu zapewnienie funduszy na modernizację taboru kolejowego w perspektywie UE 2021–2027, a w przypadku braku możliwości pełnego wykorzystania funduszy przeznaczonych na inwestycje infrastrukturalne w perspektywie UE 2014–2020 o przesunięcie odpowiedniej kwoty na modernizację taboru.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.