PARTNER PORTALU
  • BGK

Wielka awantura na samorządowej kolei

  • PAP    4 marca 2011 - 16:10
Wielka awantura na samorządowej kolei

Przewozy Regionalne rozważają likwidację zakładu na Śląsku. Wg. przedstawicieli samorządu woj. śląskiego, to próba wywarcia nacisku na zarząd woj. śląskiego, aby zwiększył planowane dofinansowanie regionalnych przewozów. Czy 600 kolejarzy straci pracę?




Jeszcze w marcu w woj. śląskim może zostać ograniczona liczba pociągów, przewoźnik nie wyklucza też zupełnej likwidacji tamtejszego zakładu - poinformowała prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Jak wyjaśniają przedstawiciele przewoźnika, w woj. śląskim zlikwidowanych może zostać ok. 100 pociągów. Do zmian może dojść jeszcze w marcu. "Wcześniej potrzebujemy dwóch tygodni, żeby wywiązać się z obowiązku poinformowania pasażerów o zmianach" - powiedziała Kuczewska-Łaska.

Przedstawiciele samorządu woj. śląskiego oceniają, że sygnał dotyczący planów likwidacji 100 pociągów w regionie to "próba wywarcia nacisku na zarząd woj. śląskiego, aby zwiększył planowane dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich z ok. 110 do 160 mln zł".

"Takie działania to próba usprawiedliwienia braku wizji w organizacji transportu kolejowego i pasywności w zarządzaniu Przewozami Regionalnymi. Wzrost kosztów, spadek przychodów, wzrost deficytu i pogarszająca się jakość obsługi pasażerów to główne problemy, na które spółka nie znalazła rozwiązania" - powiedział w czwartek marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Zdaniem Przewozów Regionalnych, plany wycięcia z rozkładu części połączeń są spowodowane brakiem porozumienia między przewoźnikiem a władzami woj. śląskiego co do pokrycia deficytu wynikającego z realizowania połączeń kolejowych w tym regionie. Chodzi o połączenia, które PR realizują na zlecenie samorządu.

Jak wyjaśniła prezes, marszałek województwa zamówił u przewoźnika taki sam rozkład jazdy, jak na 2010 r. Z wyliczeń spółki wynika, że powinien za to zapłacić ok. 160 mln zł. Jednak władze województwa są gotowe zapłacić tylko 110 mln zł. PR chcą tak ograniczyć połączenia, żeby dotychczasowe 110 mln zł w pełni pokryły deficyt.

"Problemem jest to, że właściwie nie ma między nami dialogu, nie są prowadzone żadne rozmowy na ten temat" - powiedziała Kuczewska-Łaska. Dodała, że między spółką a śląskim urzędem marszałkowskim trwa tylko wymiana korespondencji. Jej zdaniem jest to ze strony śląskiego samorządu gra na czas, ponieważ problem wciąż nie jest rozwiązany.

Z taką oceną nie zgadza się Matusiewicz. "W negocjacjach dotyczących poziomu dofinansowania usług w 2011 r. urząd marszałkowski wielokroć bezskutecznie prosił o wyczerpujące informacje dotyczące uzasadnienia wyliczeń. Wskazuje to na brak dobrej woli oraz dużą roszczeniowość przewoźnika, a nie złą wolę zarządu województwa, który dysponuje publicznymi pieniędzmi na ten cel" - ocenił marszałek woj. śląskiego.

Zdaniem samorządowców, oczekiwanie przez PR wyższych nakładów od samorządu można także odczytywać jako ostrzeżenie przed zmianami w dotychczasowej polityce organizacji przewozów pasażerskich. Marszałek przypomniał, że być może już w czerwcu ruszy samorządowa spółka Koleje Śląskie, która ma uzupełniać ofertę dotychczasowego przewoźnika i jednocześnie stanowić konkurencję w zakresie jakości przewozów pasażerów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • KRIKOS, 2011-03-03 22:05:48

    Pasażerowie powinni być dużo wcześniej na wszelki wypadek poinformowani o zmianach kursów pociagów, by nie było później problemów.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.