Wokół dworca w Białymstoku powstanie intermodalny węzeł komunikacyjny i centrum przesiadkowe

W Białymstoku powstanie nowy system połączeń komunikacyjnych wokół dworców: autobusowego i kolejowego. Węzeł ma ułatwiać mieszkańcom i podróżnym korzystanie z usług przewoźników.
Wokół dworca w Białymstoku powstanie intermodalny węzeł komunikacyjny i centrum przesiadkowe
W Białymstoku powstanie nowy system połączeń komunikacyjnych wokół dworców: autobusowego i kolejowego (Dworzec Kolejowy w Białymstoku, fot.youtube.com)

Do 2020 roku ma powstać w Białymstoku nowy system połączeń komunikacyjnych wokół dworców: autobusowego i kolejowego. Miasto ogłosiło przetarg na koncepcję takiego węzła.

W ramach projektu ma powstać intermodalny węzeł komunikacyjny, centrum przesiadkowe, przebudowane zostaną drogi a także zakupiony nowy tabor autobusowy - mówił na konferencji prasowej zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński.

Taki węzeł, zwany w dokumentach miejskich "intermodalnym węzłem komunikacyjnym", ma ułatwiać mieszkańcom i podróżnym korzystanie z usług przewoźników autobusowych oraz kolejowych.

Obecnie dworce oddzielone są torami. Jedyną możliwością, by bezpośrednio przedostać się z jednego dworca na drugi jest przejście nad torami. Aby zrobić to samochodem, trzeba nadłożyć drogi, korzystając z wiaduktu nad torami. Nie ma też linii autobusowej, której trasa obejmowałaby oba dworce.

Czytaj też: Samorządy muszą dostosować dworce do niepełnosprawnych

Poliński powiedział, że brane są pod uwagę dwa warianty budowy takiego węzła. Jak dodał, koncepcja ma wskazać dogodniejsze założenie.

Pierwszy z wariantów zakłada budowę tunelu pod torami. Dostępny miałby być dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Poliński powiedział, że to najkrótsza droga i - zdaniem miasta - lepszy wariant od strony finansowej. Według wstępnych wyliczeń, budowa tunelu miałaby kosztować ok. 50 mln zł. Tunel powstałby w sąsiedztwie centrum przesiadkowego, które też ma być wybudowane w ramach projektu.

Drugi z pomysłów zakłada budowę estakady. Poliński mówił, że byłoby to droższe rozwiązanie, a koszt wyniósłby ok. 100-150 mln zł.

Bez względu na wybrany wariant, zostałyby też przebudowane ulice przy dworcu autobusowym, a prowadzące do śródmieścia Białegostoku.

Poliński powiedział, że cała inwestycja - z przebudową dróg, budową centrum przesiadkowego, zakupem taboru autobusowego oraz budową tunelu - kosztowałaby ok. 170 mln zł. Wariant z estakadą byłby droższy.

Według założeń miasta, koncepcja tej inwestycji powstanie w tym roku. Prace projektowe mogłyby ruszyć w 2016 roku, a pierwsze przetargi zostać ogłoszone w 2017 r. Poliński powiedział, że po wyborze wykonawcy, sama budowa zajmie ok. 3 lat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE