PARTNER PORTALU
  • BGK

Wspólny bilet na kolei: Oferta PKP i samorządowych przewoźników daleka od ideału

  • AW    12 września 2017 - 09:34
Wspólny bilet na kolei: Oferta PKP i samorządowych przewoźników daleka od ideału
Oferta dotyczy tylko trzech spółek: PKP Intercity, Polregio (Przewozy Regionalne) i SKM Trójmiasto (fot.mat.mat.)

Niezbyt udanym pudrowaniem kolei nazywa wprowadzenie wspólnego biletu oferowanego przez PKP Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Jego zdaniem z prawdziwym wspólnym biletem, czyli ofertą, która przyciągnie nowych ludzi do kolei, niewiele ma to wspólnego.




• Ekspert podkreśla, ze uruchomiona 11 września oferta grupy PKP ma obejmować tylko trzech przewoźników, a zmian tych pasażerowie nie odczują w kieszeni.

• Podobnie jest ze wspólnym biletem, jaki oferują samorządowi przewoźnicy od 1 sierpnia.

• Zamiast wspólnego blankietu potrzebne są bowiem zmiany systemowe w finansowaniu przewozów czy przyznawanych ulgach.

Przypomnijmy 11 września wystartował wspólny bilet na kolei, czyli inicjatywa od dawna zapowiadana przez Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Dotyczy ona PKP Intercity, Polregio (Przewozy Regionalne) i SKM Trójmiasto.

Mniej biletów, cena ta sama

Jak wynika z zapowiedzi prezesa PKP, ma to pozwolić pasażerom sprawniej jeździć po terenie całego kraju, bo rozliczenie za przejazd z przesiadkami i korzystanie z oferty innego przewoźnika będzie się odbywało w ramach jednej transakcji.

- Opisany jako „umożliwienie pasażerowi zakupu jednego biletu na cały przejazd koleją (wszystkie pociągi łączące punkt odjazdu z punktem przyjazdu), niezależnie od kanału sprzedaży i przewoźnika” sprawia wrażenie atrakcyjnej propozycji – komentuje Bartosz Jakubowski, analityk rynku transportu zbiorowego, ekspert Centrum Analiz Klubu jagiellońskiego.

Jednocześnie podnosi, że oferta dotyczy tylko trzech przewoźników i dla pasażera nie wiele to zmienia oprócz ilości blankietów biletowych.- Bilet na podróż z przesiadaniem zamiast na trzech blankietach zostanie teraz wydrukowany na jednym. Wbrew temu co się może wydawać, nie jest to dowcip, a smutna rzeczywistość polskiego transportu kolejowego – dodaje Jakubowski.

W ofercie bowiem zabrakło oczekiwanej przez pasażerów ulgi za przejechane kilometry. Podobna sytuacja jest z ofertą samorządowych przewoźników wprowadzoną 1 sierpnia.

Problemem nie ilość spółek

- Zarówno samorządy jak i ministerstwo infrastruktury i budownictwa nie wykonują zadań organizatora transportu (jakie nakłada na nie prawo), zlecając wszystkie elementy usług publicznych w zakresie transportu przewoźnikom. Wartość umów na ich realizację stale rośnie, a za wydatkami publicznymi nie idzie odpowiednia kontrola czy nawet podstawowe wymogi jakościowe. Wszystko to prowadzi do stanu, w którym ministerialni urzędnicy, wypłacający milionowe dotacje państwowym i samorządowym przewoźnikom kolejowym, zapytani o tak oczywistą rzecz jak integracja biletowa stwierdzają że „wymaga to porozumienia pomiędzy wszystkimi przewoźnikami” – podkreśla ekspert.

Jak podkreśla Jakubowski, brak wspólnego biletu jest zatem skutkiem, a nie przyczyną systemowej nieefektywności systemu transportowego.

Jego zdaniem zamiast zapowiadanych co i rusz konsolidacji przedsiębiorstw sektora publicznego, należy skupić się na zapewnieniu odpowiedniego otoczenia prawnego i organizacyjnego do realizacji przewozów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • podróżny, 2017-09-17 13:17:10

    Już odpowiednie lobby "eksperckie" zadba o to aby spółki kolejowe rosły w siłę a podróżnym wiodło się coraz gorzej.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.