Współpraca skomunalizowanych spółek PKS

Pomoc w zdobywaniu unijnych funduszy i wspólne negocjowanie cen benzyny czy ubezpieczenia – to m.in. pomysły samorządu woj. podlaskiego na poprawę sytuacji w przejętych spółkach PKS.
Współpraca skomunalizowanych spółek PKS

W czwartek w urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie władz województwa z prezesami poszczególnych spółek.

Jak powiedział członek zarządu województwa podlaskiego Cezary Cieślukowski, jest to największa w kraju pakietowa komunalizacja przedsiębiorstw komunikacji samochodowej.

Czytaj też: Samorząd podlaski przejął spółki PKS

Powiedział, że województwo wzbogaciło się o pięć przedsiębiorstw, których aktywa łącznie wynoszą ponad 57 mln zł, a majątek trwały, czyli m.in. budynki i tabor wart jest ponad 44 mln zł.

Cieślukowski poinformował też, że w ubiegłym roku przedsiębiorstwa wykonały sprzedaż na ponad 113 mln zł. Na koniec 2010 roku w tych firmach pracowało łącznie blisko 1,3 tys. osób. Cieślukowski podkreślił, że sytuacja spółek jest nienajlepsza, ale dzięki współpracy uda się ją naprawić.

Dodał, że samorząd nie planuje likwidacji poszczególnych przedsiębiorstw ani łączenia ich w jedno. Bo, jak uważa, ważna jest „zdrowa konkurencja”.

Pomysły województwa na polepszenie sytuacji PKS-ów to m.in. zwiększenie dochodów spółek, prowadzenie przez przedsiębiorstwa usług dodatkowych takich jak np. stacja kontroli pojazdów czy biuro turystyczne, a także szukanie oszczędności przez sprzedaż zbędnego majątku spółek.

Cieślukowski dodał, że obecna sytuacja sprzyja też współpracy pomiędzy spółkami. Wymienił, że mogą one np. wspólnie negocjować ceny paliw, opon czy ubezpieczenia. Cieślukowski powiedział, że „trzonem” PKS-ów są kierowcy, o których trzeba dbać.

Cieślukowski zadeklarował, że samorząd będzie szukał środków na stworzenie możliwości np. wymiany taboru na nowocześniejszy w programach unijnych, które będą tworzone na przyszły unijny budżet, czyli na lata 2014-2020.

Dodał, że do tej pory przedsiębiorstwa komunikacji samochodowej były pozbawione możliwości uzyskania takich środków. Dlatego, według niego, woj. podlaskie jako pierwsze powinno stworzyć przedsiębiorstwom taką możliwość.

Dzięki temu, przejęte PKS-y mogłyby stać się konkurencyjne dla przewozów prywatnych. Dodatkowo, dzięki temu, że samorząd będzie zarządzać jednocześnie przewozami autobusowymi i kolejowymi w regionie, można będzie, jak podkreślił Cieślukowski, zoptymalizować te przewozy, co przyniesie przedsiębiorstwom oszczędności.

Prezes spółki PKS Łomża Adam Wykowski mówił podczas spotkania, że przejęcie przez samorząd spółek, to możliwość współpracy między przedsiębiorstwami.

Dodał, że wszystkie one powinny prowadzić wspólną politykę przy zamówieniach publicznych, co, według niego, zredukuje koszty.

Polepszenie sytuacji przedsiębiorstwa widzi także w opracowaniu wspólnego planu komunikacyjnego i prowadzeniu wyspecjalizowanych przewozów.

Jak powiedział prezes spółki PKS Białystok Rafał Rutkowski, sytuacja w jego spółce jest bardzo dobra, a finanse ustabilizowały się w ostatnim czasie.

Uważa, że dzięki komunalizacji ustabilizowało się też zatrudnienie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE