PARTNER PORTALU
  • BGK

Wywóz śmieci tylko po przetargu

  • PAP    31 października 2012 - 17:26
Wywóz śmieci tylko po przetargu

- Samorządowcy powinni oswoić się z koniecznością organizowania przetargów na wywóz śmieci na swym terenie; planu B nie będzie - oświadczył w środę podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Piotr Woźniak.




Konieczność organizowania przetargów zakłada przygotowana przez Ministerstwo Środowiska nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r.

Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy tylko i wyłącznie do gminy. W drodze przetargu ma ona wybierać jeden podmiot świadczący usługi na całym jej terenie, a w przypadku większych gmin - na określonym obszarze. Władze lokalne mają czas do połowy 2013 r. na wprowadzenie nowych rozwiązań.

Czytaj też: Uchwały śmieciowe na oku RIO

Samorządy kwestionują obowiązek ogłaszania przetargów na wywóz odpadów nawet, gdy gmina ma własną zajmującą się tym spółkę. Argumentują, że unijne prawo zezwala na zlecanie usług w zakresie gospodarki odpadami w gminach spółkom komunalnym bez przetargu.

We wrześniu radni Inowrocławia (woj. kujawsko-pomorskie) zdecydowali o skierowaniu ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. W środę rada miejska Katowic poparła wniosek samorządu Inowrocławia.

Wcześniej stanowisko władz Inowrocławia wsparły m.in.: Gdańsk, Szczecinek, Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolskich, Warmiński Związek Gmin, Zrzeszenie Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego oraz Związek Bieszczadzkich Gmin Pogranicza.







KOMENTARZE (23)

  • Racja oostateczna, 2012-11-09 12:57:13

    fargment artykułu na Portalu Samorządowym: "Kopińska przestrzegła, by w kontekście nepotyzmu oddzielać sferę publiczną od prywatnej, "bo czym innym jest zatrudnianie znajomych w prywatnym biznesie, a czym innym w instytucjach publicznych". Przywłaszczanie instytucji państwa to - j...ak wyjaśniła - sytuacje, gdy instytucje publiczne stają się własnością poszczególnych partii czy w mniejszych społecznościach grup znajomości, koterii czy w małych środowiskach nawet rodzin. "Zaryzykuję tezę, że przywłaszczanie instytucji państwa jest racją bytu i działania bardzo wielu samorządów w Polsce, a pewne elementy tego zjawiska można zaobserwować w instytucjach centralnych, agencjach, spółkach skarbu państwa" - powiedziała. Narzędzia stosowane do przywłaszczania instytucji państwa to: ograniczenie do minimum kontroli, obsadzanie stanowisk "swoimi" i utajnianie wszelkich działań. W tej chwili samorządu nie kontrolują obywatele, a po zmianach w ustawie samorządowej ograniczono rolę rad gminnych, w których i tak przewagę ma ugrupowanie wójta czy burmistrza." I dlatego muszą być przetargi i nie może być zamówień "in house" Przetargiem też można manipulować, ale jest to trudniejsze!  rozwiń
  • uczciwy - chyba ostatni, 2012-11-09 11:53:51

    Mafijna zaraza, nepotyzm, kolesiostwo szerzą się w urzedach i samorządach. Odciąć samorządy i urzedasów od wszelkich działań mających związek z pieniędzmi - to jedyny sposób na uzdrowienie Polski.
  • Jawohl, 2012-11-09 09:06:10

    Nie ma to jak monopol pejsatych - aj waj - oni nas najlepiej urządzą...