Z Zielonej Góry do Poznania pojedziemy szybciej

W Lubuskiem zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk, wraz z budową łącznicy omijającej stację Czerwieńsk. Dzięki inwestycji czas podróży między Zieloną Górą a Zbąszynkiem skróci się o ok. 30 minut.
Z Zielonej Góry do Poznania pojedziemy szybciej

Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze poinformował, że 9 czerwca br. w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągów, nową łącznicą Czerwieńska (Lubuskie) pojadą pierwsze pociągi pasażerskie, w tym PKP Intercity do Warszawy i Gdyni, oraz Przewozów Regionalnych do Poznania. Najkrótszy czas przejazdu z Zielonej Góry do Poznania wyniesie 1 h 40 min.

Dotychczas przejazd pociągiem z Zielonej Góry do Zbąszynka był wydłużony z powodu konieczności zmiany kierunku jazdy w Czerwieńsku. Poza tym stan techniczny całej trasy pozwalał na rozwinięcie prędkości maksymalnie do 80 km/h i z roku na rok ulegał stopniowej degradacji.

Efektem projektu, który w środę został oficjalnie zamknięty, jest skrócenie czasu podróży, zwiększenie przepustowości linii, poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz poprawa ochrony środowiska.

"Oddana dziś do użytku łącznica to największa kolejowa inwestycja w naszym regionie. Są to z pewnością dobrze zainwestowane pieniądze, które pozwolą Lubuszanom podróżować pociągiem szybciej i w lepszych warunkach" - powiedziała marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak.

Koszt pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej nr 358 Zbąszynek-Gubin wraz z budową łącznicy wyniósł ok. 73,3 mln zł brutto. Z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (LRPO) na lata 2007-13 PKP PLK na jej realizację otrzymały 35,7 mln zł dofinansowania.

W ramach kluczowych inwestycji LRPO wyremontowano również tory od Zbąszynka do Gorzowa Wlkp.; po otwarciu łącznicy powstał zmodernizowany kolejowy ciąg komunikacyjny, łączący obie stolice województwa lubuskiego.

"Aby wykorzystać ten potencjał, realizujemy kolejny projekt w ramach LRPO, którego przedmiotem jest zakup czterech nowoczesnych pojazdów pasażerskich (...) Dwa z nich od grudnia 2013 roku umożliwią nam uruchomienie bezpośrednich połączeń Zielona Góra-Gorzów Wlkp., których obecnie na tej trasie nie ma" - powiedziała Polak.

Dodała, że kolejnym projektem, dla którego otwarcie łącznicy ma kluczowe znaczenie, jest wspólny z województwem zachodniopomorskim zakup elektrycznych pociągów pasażerskich, z których dwa kursować będą na trasie Nowa Sól-Zielona Góra-Poznań. Pojazdy na odcinku Zbąszynek-Poznań będą mogły rozwijać prędkość do 160km/h.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE