Za 3 lata ruszy Łódzka Kolej Aglomeracyjna

W 2013 r. ma ruszyć Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). Koszt inwestycji szacowany jest na 72 mln euro. 18 szynobusów zakupionych w ramach projektu ma obsługiwać trasy z Łodzi do Kutna, Łowicza, Koluszek, Zduńskiej Woli oraz linię Widzew - Łódź Kaliska.
Za 3 lata ruszy Łódzka Kolej Aglomeracyjna

We wtorek marszałek województwa łódzkiego i prezydent Łodzi podpisali list intencyjny w tej sprawie z prezydentami i burmistrzami 11 miast: Głowna, Kutna, Pabianic, Ozorkowa, Strykowa, Łowicza, Zduńskiej Woli, Łęczycy, Zgierza, Łasku i Koluszek.

ŁKA jest inwestycją samorządu województwa łódzkiego, związaną głównie z zakupem nowych szynobusów, dofinansowywaną w 50 proc. ze środków unijnych; ŁKA ma być dotowana przez lokalne samorządy, prawdopodobnie proporcjonalnie do liczby mieszkańców.

- Bardzo nam zależy na tym, żeby skomunikować region z Łodzią, co jest najlepszym sposobem na poprawę koniunktury w regionie i ułatwieniem dla przedsiębiorców. Mam nadzieję, że po pierwszych pięciu latach działania, do programu będą przystępować kolejne podregiony naszego województwa, bo ruch kolejowy ma przyszłość - powiedział marszałek województwa Włodzimierz Fisiak.

18 szynobusów zakupionych w ramach projektu ma obsługiwać trasy: Łódź - Kutno, Łowicz, Koluszki, Zduńska Wola oraz linię Widzew - Łódź Kaliska. Uruchomienie połączeń przewiduje się w 2013 r. Wartość projektu wynosi 72 mln euro.

Porozumienie dotyczy m.in. budowy i modernizacji przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zaplecza technicznego, modernizacji linii kolejowych na trasach ŁKA oraz wspieranie funkcjonowania Kolei Aglomeracyjnej po jej uruchomieniu. Zdaniem władz województwa bez wsparcia finansowego samorządów lokalnych funkcjonowanie ŁKA byłoby niemożliwa.

Pierwszy okres porozumienia dotyczy lata 2013-2018. Wstępnie zakłada się, że samorządy lokalne mają dotować funkcjonowanie ŁKA procentowo, proporcjonalnie do liczby mieszkańców. Kwota dotacji ma być co roku weryfikowana w oparciu o rzeczywiste koszty funkcjonowania kolei.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE