Za parkowanie w Gliwicach będzie trzeba płacić

Miasto zapowiadało to od lat - teraz wreszcie to zrobi. Chociaż dla zmotoryzowanych mieszkańców Gliwic nie do końca tak "wreszcie". Mowa o pomyśle na płatne parkowanie w Gliwicach.
Za parkowanie w Gliwicach będzie trzeba płacić
fot. tvs

W Gliwicach powstanie system płatnego parkowania. Ma on obowiązywać jeszcze przed zakończeniem prowadzonego właśnie remontu ulic, prowadzących do starówki. Pierwszy taki projekt pojawił się już w 2008 roku, ale dopiero teraz urzędnicy podjęli decyzję. To, jak będzie działał system sprawdzała Małgorzata Wawak.

Parkowanie w Gliwickim śródmieściu to nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych i bardzo zrównoważonych kierowców. -Trzy razy zrobiłem rundę dokoła tego kwartału i właściwie to miałem dużo szczęścia, że tutaj się zwolniło miejsce. Wyczekałem, aż odjedzie samochód i dopiero wtedy zaparkowałem - mówi jeden z kierowców, parkujących w pobliżu UM w Gliwicach. Od lat każdy szuka tu swojego miejsca. Cel najczęściej jeden - załatwić sprawy w gliwickim urzędzie. W pojedynkę jest to zazwyczaj niemożliwe. -Czekam. Jedna osoba poszła załatwiać sprawę, a ja czekam - mówi inny kierowca. Nietypowe i nie do końca zgodne z przepisami parkowanie ma ograniczyć płatne parkowanie. W Gliwicach mówi się o opłatach za parkowanie od co najmniej pięciu lat. Zawsze jednak było jakieś ale.

Najpierw przedłużający się remont starówki. Później pomysł wprowadzenia opłaty za parkowanie w ramach Śląskiej Karty Usług Publicznych. Tej jak nie było, tak nie ma. -Mamy własne oprogramowanie, ale to wcale nie oznacza, że wyklucza ŚKUP. To oprogramowanie jest na tyle otwarte, że będzie można spowodować kompatybilność jednego i drugiego oprogramowania - mówi Mariusz Kopeć, Śląska Sieć Metropolitalna.

Profesjonalny system płatnego parkowania zainstaluje Śląska Sieć Metropolitalna. Pierwsze jego efekty widoczne mają być już latem.

-Urządzeń wielofunkcyjnych, które nie tylko będą obsługiwać strefę płatnego parkowania w strefie A i B, które to strefy zostały już przejęte - dodaje Mariusz Kopeć, Śląska Sieć Metropolitalna. Czyli strefę w ścisłym centrum i w jego okolicach. W obydwu strefach pojawią się wielofunkcyjne parkomaty. W nich nie tylko zapłaci się za parking ale też doładuje telefon, a nawet zakupi bilet autobusowy. Koszt inwestycji to ponad 3 miliony złotych. -Pieczę sprawowała pani konserwator, dlatego jeżeli chodzi o tereny starówkowe, miała konkretne wytyczne, które musieliśmy spełnić, czyli kolor, wielkość urządzenia, żeby wszystko wpisywało się w estetykę miasta - mówi Mateusz Dorman, Śląska Sieć Metropolitalna.

Z dwóch stref parkowania w Gliwicach najdroższa będzie ta w Śródmieściu. Tam za pierwszą godzinę postoju będzie trzeba zapłacić prawie 3 złote. Za kolejną - o 50 groszy więcej. Postój trwający dłużej niż pięć godzin będzie kosztował ponad 15 złotych. -Mam nadzieję, że te pieniądze, które będą z płatnego parkingu tego, który jest dość duży, zostaną przeznaczone na wygospodarowanie nowych parkingów, które będą służyły tak samo, bo zaparkować w mieście w godzinach przedpołudniowych to jest niezwykła trudność - mówi pani Halina, która mieszka na obrzeżach Gliwic.

Z kolei parkowanie w okolicach centrum kosztować będzie nieco ponad 2 złote. Powyżej 5 godzin - niecałe 9 złotych. Gliwiccy urzędnicy przygotowali też roczny abonament wysokości 120 złotych. Tego jednak nie będą mogli wykupić przedsiębiorcy, żeby więcej miejsca było dla mieszkańców Gliwic. -O godzinie 8:00 wszystkie miejsca parkingowe zostają szczelnie wypełnione samochodami najczęściej, domyślam się pracowników. Pracowników banków czy samego urzędu miasta nawet - mówi Daniel Ademacki, mieszkaniec Gliwic. Ci ostatni, podobnie jak petenci będą musieli dokonać wyboru - zapłacić za parking, czy dotrzeć do urzędu miejską komunikacją.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

liczba wariantów do wyboru jest większa niż zakłada autor(ka) ww. tekstu. Do celu podróży w centrum dobrze zarządzanego miasta można dotrzeć nie tylko komunikacją publiczną, ale również w systemie car sharing, car pooling, pieszo, rowerem, rowerem elektrycznym lub kombinacją ww. opcji - również w sy...stemie kiss and ride. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2015-02-15 16:27:18 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE