Za parkowanie w Gliwicach będzie trzeba płacić

Miasto zapowiadało to od lat - teraz wreszcie to zrobi. Chociaż dla zmotoryzowanych mieszkańców Gliwic nie do końca tak "wreszcie". Mowa o pomyśle na płatne parkowanie w Gliwicach.
Za parkowanie w Gliwicach będzie trzeba płacić
fot. tvs

W Gliwicach powstanie system płatnego parkowania. Ma on obowiązywać jeszcze przed zakończeniem prowadzonego właśnie remontu ulic, prowadzących do starówki. Pierwszy taki projekt pojawił się już w 2008 roku, ale dopiero teraz urzędnicy podjęli decyzję. To, jak będzie działał system sprawdzała Małgorzata Wawak.

Parkowanie w Gliwickim śródmieściu to nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych i bardzo zrównoważonych kierowców. -Trzy razy zrobiłem rundę dokoła tego kwartału i właściwie to miałem dużo szczęścia, że tutaj się zwolniło miejsce. Wyczekałem, aż odjedzie samochód i dopiero wtedy zaparkowałem - mówi jeden z kierowców, parkujących w pobliżu UM w Gliwicach. Od lat każdy szuka tu swojego miejsca. Cel najczęściej jeden - załatwić sprawy w gliwickim urzędzie. W pojedynkę jest to zazwyczaj niemożliwe. -Czekam. Jedna osoba poszła załatwiać sprawę, a ja czekam - mówi inny kierowca. Nietypowe i nie do końca zgodne z przepisami parkowanie ma ograniczyć płatne parkowanie. W Gliwicach mówi się o opłatach za parkowanie od co najmniej pięciu lat. Zawsze jednak było jakieś ale.

Najpierw przedłużający się remont starówki. Później pomysł wprowadzenia opłaty za parkowanie w ramach Śląskiej Karty Usług Publicznych. Tej jak nie było, tak nie ma. -Mamy własne oprogramowanie, ale to wcale nie oznacza, że wyklucza ŚKUP. To oprogramowanie jest na tyle otwarte, że będzie można spowodować kompatybilność jednego i drugiego oprogramowania - mówi Mariusz Kopeć, Śląska Sieć Metropolitalna.

Profesjonalny system płatnego parkowania zainstaluje Śląska Sieć Metropolitalna. Pierwsze jego efekty widoczne mają być już latem.

-Urządzeń wielofunkcyjnych, które nie tylko będą obsługiwać strefę płatnego parkowania w strefie A i B, które to strefy zostały już przejęte - dodaje Mariusz Kopeć, Śląska Sieć Metropolitalna. Czyli strefę w ścisłym centrum i w jego okolicach. W obydwu strefach pojawią się wielofunkcyjne parkomaty. W nich nie tylko zapłaci się za parking ale też doładuje telefon, a nawet zakupi bilet autobusowy. Koszt inwestycji to ponad 3 miliony złotych. -Pieczę sprawowała pani konserwator, dlatego jeżeli chodzi o tereny starówkowe, miała konkretne wytyczne, które musieliśmy spełnić, czyli kolor, wielkość urządzenia, żeby wszystko wpisywało się w estetykę miasta - mówi Mateusz Dorman, Śląska Sieć Metropolitalna.

Z dwóch stref parkowania w Gliwicach najdroższa będzie ta w Śródmieściu. Tam za pierwszą godzinę postoju będzie trzeba zapłacić prawie 3 złote. Za kolejną - o 50 groszy więcej. Postój trwający dłużej niż pięć godzin będzie kosztował ponad 15 złotych. -Mam nadzieję, że te pieniądze, które będą z płatnego parkingu tego, który jest dość duży, zostaną przeznaczone na wygospodarowanie nowych parkingów, które będą służyły tak samo, bo zaparkować w mieście w godzinach przedpołudniowych to jest niezwykła trudność - mówi pani Halina, która mieszka na obrzeżach Gliwic.

Z kolei parkowanie w okolicach centrum kosztować będzie nieco ponad 2 złote. Powyżej 5 godzin - niecałe 9 złotych. Gliwiccy urzędnicy przygotowali też roczny abonament wysokości 120 złotych. Tego jednak nie będą mogli wykupić przedsiębiorcy, żeby więcej miejsca było dla mieszkańców Gliwic. -O godzinie 8:00 wszystkie miejsca parkingowe zostają szczelnie wypełnione samochodami najczęściej, domyślam się pracowników. Pracowników banków czy samego urzędu miasta nawet - mówi Daniel Ademacki, mieszkaniec Gliwic. Ci ostatni, podobnie jak petenci będą musieli dokonać wyboru - zapłacić za parking, czy dotrzeć do urzędu miejską komunikacją.

 

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

liczba wariantów do wyboru jest większa niż zakłada autor(ka) ww. tekstu. Do celu podróży w centrum dobrze zarządzanego miasta można dotrzeć nie tylko komunikacją publiczną, ale również w systemie car sharing, car pooling, pieszo, rowerem, rowerem elektrycznym lub kombinacją ww. opcji - również w sy...stemie kiss and ride. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2015-02-15 16:27:18 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE