PARTNER PORTALU
  • BGK

Zabytkowy most kolejowy zagrożony katastrofą

  • PAP    6 kwietnia 2011 - 21:28

Zabytkowy most kolei wąskotorowej w Koronowie (woj. kujawsko-pomorskie) zagrożony jest katastrofą budowlaną. Nasyp wiodący do najwyższej tego typu przeprawy w Europie, osunął się na jeden z przyczółków.




Nasyp osunął się tak bardzo, że przeprawę trzeba było zamknąć do odwołania, bo korzystanie z niej zagrażało życiu pieszych. Most kolejki nad nurtem Brdy, od prawie 20 lat służy wyłącznie jako kładka dla pieszych, łączy Koronowo z osadą Okole.

Oddana do użytku w 1895 roku przeprawa ma 120 m długości i wznosi się 18 metrów ponad nurtem rzeki. Stalowe przęsła oparte są na murowanych z cegieł przyczółkach. Most w Koronowie jest uznawany za najwyższą tego rodzaju konstrukcję w Europie.

Ruch pasażerski na linii do Koronowa zawieszono w 1969 roku, towarowy w 1992 roku, a tory wiodące do mostu zdemontowano kilka lat temu. Jak twierdzą władze samorządowe, gmina Koronowo chciała od 2004 roku przejąć most z rąk PKP, ale kierowane w tej sprawie wnioski pozostały bez odpowiedzi.

Jak poinformował Stanisław Gliszczyński, burmistrz Koronowa, dopiero kilka dni temu, o zauważeniu osuwiska, PKP zaproponowała nieodpłatne oddanie gminie mostu. Lokalny samorząd teraz się jednak przed tym wzbrania, bo nie wiadomo, jaki byłby koszt remontu przeprawy i kto mógłby niewielkiemu miasteczku przekazać choć część potrzebnych na ten cel pieniędzy.

- Formalnie własnością PKP jest sam most, a grunt wokół należy do samorządu. Osuwisko nie jest więc na naszym terenie, a jedynie zagraża naszej budowli. Cały czas podtrzymujemy wolę bezpłatnego oddania zabytku władzom Koronowa - podkreślił Marek Szpoper odpowiedzialny za współpracę z samorządami w bydgoskim Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami PKP.

Kolej rok temu przeprowadziła doraźną naprawę mostu, ale na kapitalny remont nie ma pieniędzy i nie zamierza go wykonywać. - Most jest dla kolei zbędny, więc nie możemy w niego inwestować - dodał Szpoper.

Koronowo, malowniczo położone w dolinie Brdy, znajduje się na terenie zagrożonym osuwiskami. Władze samorządowe, z pomocą specjalistów z PAN, szukają sposobów zabezpieczenia skarp przed degradacją, ale badania naukowe cały czas trwają i na razie niewypracowano skutecznej metody działania. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.