Zachodniopomorskie, Przewozy Regionalne: umowa na cztery lata

• Przewozy pasażerskie po zachodniopomorskich torach zostały zabezpieczone na kolejne 4 lata.
• Władze województwa i spółki Przewozy Regionalne podpisały umowę opiewającą łącznie na sumę 324 mln zł.
Zachodniopomorskie, Przewozy Regionalne: umowa na cztery lata
Olgierd Geblewicz jest zadowolony z umowy z Przewozami Regionalnymi (fot.umwz.pl)

Po raz pierwszy województwo podpisało z Przewozami umowę na kilka lat. Wcześniej stosowano umowy roczne.

- Przyzwyczailiśmy się do pewnej nerwowości pod koniec roku: czy pociągi będą jeździły, czy zawrzemy umowę z przewoźnikiem? Ta niepewność skończyła się na dłuższy czas – podkreślał marszałek Olgierd Geblewicz.

Jak tłumaczył, decyzja o związaniu się umową 4-letnią wynika z pozytywnej oceny pierwszej fazy restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Spółka została dokapitalizowana i oddłużona.

- Jako województwo gwarantujemy tabor o wysokim standardzie. Chcemy, aby towarzyszył temu wysoki standard w zakresie punktualności, czystości, kultury obsługi i sprzedaży biletów. Stawiamy na pewność i jakość. Do tych wymogów przewoźnik zobowiązał się w umowie, akceptując cały system kar umownych, w razie ich niedopełnienia – zaznaczył marszałek Geblewicz.

Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że wynegocjowane stawki są bardzo korzystne dla województwa.

– Zagwarantowaliśmy sobie dobre stawki na kilka lat. Trzeba również pamiętać, że część z tych pieniędzy do nas wróci w ramach najmu pojazdów. Równolegle z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, zawarta została umowa dzierżawy taboru kolejowego, należącego do województwa, określająca szczegółowe zasady jego użytkowania.

Zadowolenia nie krył także prezes zarządu Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński. Zachodniopomorskie jest jednym z największych zleceniodawców.

– To najdłuższa umowa z obowiązujących w naszej spółce, o bardzo wysokim potencjale gotówkowym, ale i pracy przewozowej. Zachodniopomorskie można stawiać jako wzór, jeśli chodzi o tabor. Na Pomorzu Zachodnim dba się nie tylko o sam zakup pojazdów, ale myśli się również o rezerwie obiegowej, doposażeniu punktów utrzymania taboru, o sprzęcie, podnoszeniu kompetencji personelu obsługującego – mówił prezes Mamiński

200 połączeń każdego dnia

Przez cały okres obowiązywania umowy utrzymany zostanie dotychczasowy poziom rocznej pracy eksploatacyjnej na terenie województwa oraz w ruchu transgranicznym w wysokości 5,4 mln „pociągokilometrów”.

Codziennie uruchamiane będzie około 200 połączeń. Na ich dofinansowanie w kolejnych latach województwo zabezpieczyło w budżecie środki w wysokości 324 mln zł (81 mln złotych rocznie).

Przewozy w większości będą realizowane nowoczesnym taborem należącym do województwa, liczącym obecnie 48 pojazdów, wartości ponad 640 mln zł.

Nowoczesne pojazdy województwa zabezpieczają 60 proc. połączeń obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. W 2020 roku będzie to już 100 proc., co oznacza, że przewozy kolejowe organizowane przez województwo realizowane będą wyłącznie nowoczesnym taborem należącym do województwa zachodniopomorskiego.

W 2016 roku zawarto umowę na dostawę 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad ćwierć miliarda złotych. Pierwsze trzy pojazdy trafią na zachodniopomorskie tory najpóźniej w maju 2017 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.