PARTNER PORTALU
  • BGK

Zakończyła się modernizacja kolei linowej na Szyndzielnię

  • PAP/JS    10 marca 2017 - 20:37
Zakończyła się modernizacja kolei linowej na Szyndzielnię
Kolej linowa na Szyndzielnię (fot.wikipedia.org/Karol Pławecki)

Od soboty (11 marca) turyści znów będą mogli wjechać gondolową koleją linową na górę Szyndzielnia w Bielsku-Białej.




"Dzięki modernizacji, mamy kolej nowoczesną, bezpieczną i komfortową, która będzie nam służyła przez wiele lat. Uroczyste otwarcie odbędzie się jednak dopiero za kilka tygodni, gdy aura będzie bardziej sprzyjająca" - powiedział prezes, zawiadującej kolejką, bielskiej spółki komunalnej ZIAD Janusz Kisiel. 

Wiceprezes firmy Marek Hetnał powiedział, że w czwartek zakończyły się wszystkie odbiory techniczne. Kilka dni temu przeprowadzono też próbną ewakuację. "Otrzymaliśmy już wszystkie dokumenty z transportowego dozoru technicznego. Możemy ruszać" - powiedział.

Modernizacja kosztowała 14 mln zł. 8 mln pochodziło z podwyższenia kapitału akcyjnego ZIAD. Nowe akcje trafiły do dotychczasowego właściciela - gminy Bielsko-Biała. 6 mln zł firma wygospodarowała sama.

Prace rozpoczęły się z początkiem października ub.r. "Zostały wymienione napędy - główny i awaryjny, a także hamulce i cała elektronika. Zawieszona została nowa lina nośna. Tym jednak, co od razu rzuca się w oczy, są nowe wagoniki" - powiedział wiceprezes.

Nowe gondole mają nieco inny kształt niż poprzednio używane. Są wyższe i przestronniejsze wewnątrz. W każdej zmieści się sześć osób. Pasażerowie będą mogli wsiadać do nich w pozycji wyprostowanej. W starych gondolach trzeba było się nieco schylić. W nowych nie występuje różnica wysokości między podłogą a poziomem peronu, co umożliwia swobodny wjazd wózkiem dziecięcym i inwalidzkim. Każdy wagonik wyposażony jest w uchwyt na narty, a co drugi ma możliwość przewożenia roweru.

Wagoników jest 34; 32 normalne, a także techniczny i transportowy. Jedna z gondol ma bogatsze wyposażenie. "Salonką" podróżować mogą w eleganckich fotelach cztery osoby. Wewnątrz umieszczony został m.in. odtwarzacz muzyki.

Modernizacja oznaczała też m.in. zmianę aranżacji wnętrz budynków stacji oraz wprowadzenie nowych systemów kasowych.

"Maksymalna przepustowość kolei wynosi 750 osób na godz. Wagoniki poruszają się z prędkością 5 m na sek., co oznacza, że wyjazd na górę trwa ok. 6 minut" - powiedział Marek Hetnał.

Wykonawcą modernizacji było polskie przedstawicielstwo austriackiej firmy Doppelmayr.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.