Zarząd Przewozów Regionalnych ocalał

ZAKTUALIZOWANY: PKP PLK dostała już ratę z długu, który narobiły u zarządcy torów Przewozy Regionalne. Rada Nadzorcza samorządowej spółki zdecydowała, że prezes Moraczewski zostanie na stanowisku. A pociągi? Jak nie jeździły, tak nie jeżdzą.
Zarząd Przewozów Regionalnych ocalał

Rada Nadzorcza nie dokonała zmian w zarządzie Przewozów Regionalnych - poinformował rzecznik spółki Piotr Olszewski. Oznacza to, że Tomasz Moraczewski pozostał na stanowisku prezesa spółki.

Rada Nadzorcza spółki zebrała się w piątek. W porządku dziennym obrad znalazł się punkt dotyczący przeprowadzenia zmian w zarządzie Przewozów Regionalnych. Jest to konsekwencja wstrzymania przez PKP Polskie Linie Kolejowe prawie 50 pociągów międzywojewódzkich InterRegio, ponieważ spółki nie porozumiały się co do spłaty zadłużenia PR.

W piątek Przewozy Regionalne wpłaciły 10 mln zł na konto PKP Polskich Linii Kolejowych. To pierwsza transza z 28 mln zł, którymi przewoźnik chce zmniejszyć swój dług u zarządcy infrastruktury. Druga transza ma wpłynąć na konto PKP PLK 14 maja. Olszewski powiedział,, że w przyszłym tygodniu zarządy obu spółek mają prowadzić rozmowy; przewoźnik ma nadzieję, że wpłata 10 mln zł będzie sprzyjała porozumieniu.

Rada Nadzorcza przyjęła także program naprawczy i restrukturyzacyjny dla spółki, który zakłada zbilansowanie finansów firmy w tym roku i zawiera prognozę finansową na dwa kolejne lata.

Przewozy Regionalne zostały wydzielone z Grupy PKP i przekazane samorządom 16 województw w grudniu 2008 r. Spółka wprowadziła do oferty międzywojewódzkie połączenia InterRegio wiosną 2009 r. Dziennie przewoźnik uruchamia ok. 3 tys. pociągów regionalnych i ok. 100 pociągów InterRegio (w tym 46 obecnie zawieszonych).

Od wtorku nie kursuje część międzywojewódzkich pociągów InterRegio. We wtorek nie pojechało 48 pociągów, a w środę, czwartek i piątek po 46. PKP Polskie Linie Kolejowe nie zezwalają na ich wyjazd, ponieważ spółki nie porozumiały się co do spłaty zadłużenia Przewozów Regionalnych wobec PKP PLK. Tylko za ten rok dług wynosi ok. 106 mln zł, łącznie z zobowiązaniami za zeszły rok wynosi ok. 240 mln zł.

Przewozy Regionalne zapowiedziały w piątek, że wpłacą na konto zarządcy infrastruktury w dwóch transzach 28 mln zł; 10 mln zł - 7 maja, 18 mln zł - 14 maja. - Wywiązaliśmy się ze zobowiązania i przelaliśmy dzisiaj pierwszą część pieniędzy - powiedział Olszewski.

PKP PLK wymaga od Przewozów Regionalnych, by regularnie płaciły bieżące zobowiązania. Z umowy między spółkami wynika, że PKP PLK może żądać ograniczenia przewozów, jeżeli przewoźnik będzie zalegał ze spłatą bieżących faktur dłużej niż dwa miesiące; jeżeli będzie zalegał dłużej niż trzy miesiące, to PKP PLK mogą rozwiązać umowę.

Jak zapowiadał prezes spółki zarządzającej infrastrukturą Zbigniew Szafrański, jeżeli przewoźnik będzie regulował bieżące faktury, będzie można rozmawiać o rozłożeniu zeszłorocznych zaległości na raty.

Oznacza to, że jeśli PR zapłacą PKP PLK 28 mln zł, będą zalegać z płatnością bieżących faktur za okres krótszy niż dwa miesiące. Ustanie więc przyczyna wstrzymania kursów części pociągów należących do PR.

Rzecznik PKP PLK potwierdził w piątek, że pieniądze rzeczywiście zostały wysłane na konto spółki. - Zgadza się, że jeżeli Przewozy Regionalne wpłacą 28 mln zł, to zejdą z należnościami poniżej dwóch miesięcy - powiedział. Zastrzegł jednak, że ta wpłata dotyczy faktur za styczeń br., a 20 maja staną się wymagalne faktury za kwiecień, więc jeśli przewoźnik szybko nie dokona kolejnych wpłat, zadłużenie znów wzrośnie.

Przewozy Regionalne zostały wydzielone z Grupy PKP i przekazane samorządom 16 województw w grudniu 2008 r. Spółka wprowadziła do oferty międzywojewódzkie połączenia InterRegio wiosną 2009 r. Dziennie przewoźnik uruchamia ok. 3 tys. pociągów regionalnych i ok. 100 pociągów InterRegio (w tym 46 obecnie zawieszonych).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE