Zastępcza komunikacja na linii Kalety-Strzebiń

Przewoźnicy kolejowi wprowadzili we wtorek autobusową komunikację zastępczą wzdłuż linii Kalety-Strzebiń w północnej części woj. śląskiego. To efekt kradzieży elementów sieci trakcyjnej - podały służby kryzysowe wojewody śląskiego.
Zastępcza komunikacja na linii Kalety-Strzebiń

Na leśnym odcinku tej linii złodzieje ukradli w poniedziałek późnym wieczorem 140 m liny nośnej podtrzymującej sieć trakcyjną. Dlatego trzeba było wstrzymać ruch pociągów na torze nr 2. Na torze nr 1 trwają planowe prace naprawcze. Ruch pociągów stał się więc we wtorek niemożliwy.

Leśne odcinki linii kolejowych między Kaletami, Herbami Nowymi i Pankami należą do miejsc, w których dochodzi do częstych kradzieży elementów sieci trakcyjnej. Do jednej z ostatnich poważnych kradzieży skutkujących wstrzymaniem ruchu doszło 3 października. Złodzieje ukradli 210 metrów sieci na szlaku Koszęcin-Kalety i 70 m sieci między Herbami Nowymi a Pankami. Utrudnienia trwały kilkanaście godzin.

Kradzieże elementów infrastruktury kolejowej są plagą, zwłaszcza w woj. śląskim. W ich wyniku dochodzi do utrudnień w ruchu pociągów i olbrzymich strat finansowych. Według danych spółki PKP PLK tylko w pierwszej połowie tego roku złodzieje ukradli lub zniszczyli infrastrukturę kolejową wartą 8,5 mln zł.

W Polsce od stycznia do czerwca 2013 r. zanotowano ponad 2,2 tys. kradzieży i dewastacji, które spowodowały opóźnienie ponad 3,2 tys. pociągów osobowych i blisko 1 tys. towarowych. W 2012 r. na usuwanie skutków blisko 5 tys. kradzieży i dewastacji wydano ponad 22 mln zł.

Najczęściej kradzione są: sieć trakcyjna, łączniki szynowe, szyny, złączki szynowe i ciężary naprężające sieć. Kradną często zorganizowane grupy przestępcze, wyposażone w specjalistyczny sprzęt. W ciągu kilku minut mogą ukraść nawet kilkaset metrów sieci trakcyjnej.

Niektórych sprawców udaje się złapać. Np. w poniedziałek policjanci zatrzymali dwóch braci ze Świętochłowic, niosących część łupów. Okazało się, że złodzieje od lipca do października 10 razy demontowali metalowe elementy na torowiskach, kradnąc łącznie kilka tysięcy kolejowych wkrętów, śrub, podkładek i innych elementów infrastruktury.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE