Zielona Góra kupuje autobusy elektryczne od Ursusa

Na prawie 96,5 mln zł brutto opiewa podpisana 22 listopada umowa między Miejskim Zakładem Komunikacji (MZK) w Zielonej Górze a konsorcjum firm Ursus Bus i Ursus SA na dostawę 47 nowych elektrycznych autobusów niskopodłogowych.
Zielona Góra kupuje autobusy elektryczne od Ursusa
Produkcja autobusu elektrycznego Ursusa (fot. mat. pras.)

• Termin dostawy pierwszej partii pojazdów przewidziano na 1 lipca 2018 r.

• Zakup pojazdów elektrycznych jest elementem dużego projektu, złożonego z ośmiu zadań.

• Autobus Ursus City Smile to 12-metrowy pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną.

Do jej podpisania doszło w jednym z takich pojazdów, który przyjechał przed zielonogórski ratusz. Autobus Ursus City Smile mogli obejrzeć mieszkańcy. To 12-metrowy pojazd napędzany wyłącznie energią elektryczną.

"Od wielu miesięcy pracujemy nad projektem związanym ze zmniejszeniem emisji CO2 w mieście, czyli z tym, o czym głośno się mówi - walką ze smogiem. Jednym z naszych rozwiązań jest dostawa niskoemisyjnych autobusów" - powiedział prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki. Dodał, że zakup pojazdów elektrycznych jest elementem dużego projektu, złożonego z ośmiu zadań.

"Całą wisienką na tym torcie to jest oczywiście zakup i dostawa autobusów elektrycznych. Jak państwo wiecie, mieliśmy ogłoszony przetarg. W wyniku tego postępowania wybrane zostało konsorcjum dwóch (...) polskich firm - Ursus Bus i Ursus SA" - powiedział prezydent Zielonej Góry.

W odróżnieniu od pojazdów spalinowych czy hybrydowych, które wyposażone są w małe silniki diesla, elektrobus Ursusa jest zeroemisyjny. Oznacza to, że nie emituje żadnych spalin do atmosfery. Dodatkowo podczas ruszania z przystanku wytwarza czterokrotnie mniej hałasu, niż autobusy z napędem diesla i hybrydowym.

Termin dostawy pierwszej partii pojazdów przewidziano na 1 lipca 2018 r., a realizację całego zamówienia - do końca listopada przyszłego roku. Kontrakt obejmuje także dostawę dwóch pojazdów technicznych do obsługi autobusów elektrycznych i pojazd pogotowia technicznego.

"To jest chyba też największa umowa w historii MZK i w historii Zielonej Góry na jednorazowy zakup autobusów dla tego przedsiębiorstwa. Dzięki temu zakupowi nasi użytkownicy będą mieli szansę korzystać z autobusów, które będą nowoczesne, które będę wyposażone w te wszystkie elementy, które są oczekiwane teraz przez tych, którzy korzystają z autobusów" - powiedział Kubicki.

Prezydent powtórzył, że od września 2018 roku władze miasta chciałyby wprowadzić bezpłatne przejazdy dla uczniów, "aby dzieciaki, które dojeżdżają do szkół, jeździły za darmo".

Zakup elektrycznych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej to jeden z najważniejszych elementów projektu pn. "Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze". To przedsięwzięcie jest realizowane przez samorząd miasta, należący do niego Miejski Zakład Komunikacji oraz PKP. Projekt, opiewający na prawie 209,4 mln zł (netto), uzyskał 167 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych.

Projekt składa się z kilku elementów - m.in: wymiany taboru autobusowego, w większości na nowoczesne autobusy o napędzie elektrycznym, budowy niezbędnej dla nich infrastruktury technicznej (stacji ładowania, zaplecza technicznego itp.), budowy centrum przesiadkowego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP, a także przebudowy zajezdni autobusowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE