PARTNER PORTALU
  • BGK

Zmiana finansowania zakupu Pendolino

  • PAP    6 lutego 2013 - 06:46
Zmiana finansowania zakupu Pendolino

Zmiana finansowania zakupu szybkich pociągów dla PKP Intercity z funduszy UE zwiększa szansę szybszej prywatyzacji spółki w przyszłości - powiedział szef Grupy PKP Jakub Karnowski. Po tej zmianie UE dołoży do zakupu Pendolino o połowę mniej pieniędzy, niż planowano.




Zapowiedzi prywatyzacji PKP Intercity padały ze strony przedstawicieli rządu i władz Grupy PKP kilkakrotnie. Firma miała być upubliczniona w 2009 r., później przesuwano ten termin na 2010 r., a następnie na 2011 r.

Na początku 2011 r. wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że prywatyzacji PKP Intercity nie będzie, zanim spółka nie "podbuduje swojej reputacji". Od tego czasu temat prywatyzacji największego przewoźnika pasażerskiego z Grupy PKP już nie wracał.

Karnowski pytany, czy prywatyzacja firmy w ogóle jest brana pod uwagę powiedział, że nie chce podawać żadnych dat. "Proszę jednak zwrócić uwagę, że zmiana formuły współfinansowania z funduszy unijnych zakupu Pendolino zwiększa szansę na szybszą prywatyzację PKP Intercity w przyszłości, choć otrzymamy z UE mniej pieniędzy" - ocenił.


"Według poprzedniej formuły, pieniądze z funduszy UE na Pendolino były znaczone. Oznacza to, że wprawdzie otrzymalibyśmy więcej pieniędzy na ich zakup, ale musielibyśmy udowodnić Komisji Europejskiej, że wynik finansowy wprowadzenia na rynek Polski najlepszego jakościowo produktu spółki - Pendolino - będzie negatywny. Nawet nasze najbardziej pesymistyczne scenariusze wskazywały, że jest to scenariusz mało prawdopodobny. Dodatkowo w takim scenariuszu pociągi te mogłyby obsługiwać jedynie cztery główne kierunki spółki (Warszawa, Trójmiasto, Kraków oraz Katowice). W obecnym scenariuszu wprawdzie dostaniemy od UE mniej pieniędzy na zakup pociągów, ale zyskujemy dużo większą elastyczność w zakresie kształtowania oferty produktowej, jakościowej oraz handlowej" - wyjaśnił Karnowski.

"W obecnie przyjętym scenariuszu pociągi Pendolino będą mogły obsługiwać oprócz Warszawy, Krakowa, Katowic i Trójmiasta, także Gliwice, Bielsko - Białą (z Katowic), Tarnów, Rzeszów (z Krakowa), a w wakacje także Słupsk. Z kolei pełna elastyczność handlowa pozwoli PKP Intercity przygotować konkurencyjną ofertę dla wszystkich segmentów obecnych i potencjalnych klientów w taki sposób, aby z najlepszego produktu mogła korzystać jak największa liczba pasażerów. To pozwoli także na osiągnięcie rentowności projektu i uniknąć sytuacji finansowania inwestycji przez podatników" - dodał Karnowski.

Przyznał, że z tego powodu PKP Intercity będzie musiało zaciągnąć większy kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, niż początkowo planowano. "Zwracam jednak uwagę, że w zeszłym miesiącu PKP Intercity otrzymało rating inwestycyjny, pierwszy raz w historii. To znaczy, że rynki doceniają przyszłość PKP Intercity" - powiedział prezes.

Przewoźnik kupił 20 szybkich pociągów od koncernu Alstom w maju 2011 r. za ok. 400 mln euro. Połowę pieniędzy na ich zakup miała dołożyć Unia Europejska, a resztę przewoźnik planował pozyskać z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Sprawa unijnego dofinansowania przeciągała się, ponieważ Bruksela miała obawy, czy współfinansowanie Pendolino z publicznych pieniędzy nie zaburzy konkurencji na polskim rynku przewozowym. W tym miesiącu spółka zdecydowała się zmienić model finansowania inwestycji, co skutkuje zmianą wysokości dofinansowania - poziom dofinansowania unijnego tej inwestycji wyniesie 22-23 proc., a nie 50 proc. jak planowano.

Zmianę modelu finansowania i realizacji projektu, a w konsekwencji także nową wysokość dofinansowania wstępnie zaakceptowała już Bruksela.

Pierwszy pociąg dla PKP Intercity jest już prawie gotowy - w kwietniu w fabryce firmy Alstom w Savigliano we Włoszech, gdzie jest produkowany, mają się rozpocząć jego pierwsze testy. W sierpniu br. ten pociąg pojawi się i będzie dalej testowany w Polsce.

Nowe składy mają wyjechać na polskie tory w 2014 r. Regularnie kursować mają od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • leda, 2013-02-06 12:17:05

    kolejna ekipa "fachowców" rozkrada i rozwala PKP - wychodzi na to, że każdy Polak będzie musiał sobie kupić samochód... Jaki to geniusz (i za ile) zdecydował o kupnie pendolino, choć nawet dzieci wiedziały, że w kraju nie będzie miało ono po czym jeździć?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.